Korrigert pressemelding: Norsk suksess på racerbanen!

Korrigert Pressemelding Utgitt: Mandag 22. mai 2006 Norsk suksess på racerbanen! Det ble knallsuksess for studentene fra Høgskolen i Østfold i verdens største økonomiløp for hjemmelagde biler, Shell Eco Marathon. De norske studentenes bil North 1 klarte hele ni mil på en liter biodiesel, ble kåret til beste bybildesign og fikk andreplass i sikkerhet. I Shell Eco Marathon stiller 220 lag fra universiteter og høgskoler i hele Europa. Søndag 21. mai ble en historisk dag også på andre måter – dette var første gang en norskprodusert bil klarte å gjennomføre Shell Eco Marathon. Selv om North 1 brukte imponerende lite drivstoff, er den likevel langt bak den franske vinnerbilen som med etanodrevet motor klarte hele 2885 kilometer på en liter! Det er nesten som å kjøre Norge på langs på én liter drivstoff. Det store økonomiløpet, som har gått hvert år siden 1985, fant som vanlig sted på Nogaro racerbanen nær Toulose med mer enn 3.000 bilentusiastiske skoleelever på tribunene. Den norske bilen er bygd av avgangsstudenter ved Høgskolen i Østfold, og et team på hele 20 fra ulike linjer ved skolen har samarbeidet om prosjektet. Bilen har termoplastkarosseri og blir drevet av en motor som går på biodiesel. North 1 var kjøreklar for bare noen dager siden etter stor og hektisk innsats av studentene gjennom lange vintermåneder. - North-1 er resultatet av et enormt teamarbeid der mange studenter har gitt bidrag innen sine fagområder. Gjennom arbeidet med North-1 har vi lagt til rette slik at elever ved andre skoler skal kunne bruke støpeformer og annet materiale etter oss og dermed kunne komme lettere i gang med egne bilprosjekter. Et land som Norge burde selvsagt neste år stille til start med flere enn bare en bil i et slikt prestisjeoppgjør. Ryktene går om at det allerede neste år vil stille minst to norske biler på startstreken, sier teamleder Anne Lena Kirkerud i North 1. Det norske laget fikk også en spesiell teknologipris for å dekke hele løpet med direktesending til norske nettstasjoner som viste løpet på Høgskolen i Østfold. På toppen fikk det norske laget pris for beste stand med norsk mat og drikke og rockekonsert. * * * Dersom det er ønske om ytterligere kommentarer, vennligst kontakt: Prosjekt leder North-1 Anne Lena Kirkerud; 41164557 Informasjonssjef Shell Jakob Olsbø, mobiltelefon 907 42 085 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=12792&lang=NO 250 hjemmelagde økonomibiler stilte til start i årets Shell Eco Marathon og flere tusen studenter fylte tribunene i helgen mens konkurransen pågikk rundt racerbanen Nogaro i Frankrike. http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=12793&lang=NO Den norske økonomiløpsbilen North-1, bygget av elever ved Høgskolen i Østfold, på vei mot mål i verdens største økonomiløp, Shell Eco Marathon.