Om det går slik Audi og Shell tror, vil en dieseldrevet bil vinne årets Le Mans. Det blir i så fall en motorsportshistorisk milepæl.

Forleden presenterte Audi Sport og Shell den nye Audi R10 som debuterer i 12-timers løpet på Sebring allerede i mars, men som har fokus på seier i Le Mans 24-timers løpet 17. – 18. juni. Le Mans regnes fortsatt av mange som det hardeste billøp på racing-kalenderen, og det vil være en voldsom markering dersom moderne TDI dieselteknologi seirer.

”Veldig stille….” Den nye R10 har en 5,5 liters V12 motor utviklet av Audi. Den gir 650 HK og et maksimalt dreiemoment på 1100 Newtonmeter. Vi snakker om en helt ny type racingmotor som vil gi høyeste moment mellom 3000 og 5000 omdreininger pr. minutt…nesten tomgangshastighet i forhold til de fleste topptrimmede bensinmotorer. R10 vil være ”veldig stille og veldig uvant”, mener den 7-dobbelte Le Mans vinneren Tom Kristensen som blir førstefører for Audi. På tanken har R10 det aller ypperste av dieseldrivstoff – Shells V-Power Diesel benytter Shells GTL drivstoffteknologi som er utviklet nettopp for å gi kraft og driftssikkerhet til de nyeste dieselmotorene. Dieselgjennombrudd - 2005 var på mange måter et gjennombruddsår for moderne dieselmotorer og drivstoff, mener Jacob Olsbø i Norsk Shell. - Salget av dieselbiler i Norge øker kraftig. I 2005 ble det solgt 30 % flere dieselbiler enn året før, og over 40 % av alle nye personbiler har nå dieselmotor. Dette har selvsagt gitt direkte utslag i salget av dieseldrivstoff. For Shell har salget i 2005 øket med over 10 % i forhold til året før, og vi forventer fortsatt økning videre fremover. - Også i de andre landene i Europa er trenden den samme med kraftig økning i salget av dieselbiler og dieseldrivstoff. Fordi teknologien i de nyeste dieselmotorene er så avansert og krevende, er det tett samarbeid mellom motorkonstruktørene og drivstoffleverandørene. Shell V-Power Diesel og Shell Diesel Extra er et resultat av vårt samarbeid med Audi og andre ledende bilfabrikker. Uten moderne dieseldrivstoff ville ikke Audi R10 kunnet realiseres, og Shell vil glede seg minst like mye som Audi dersom det blir suksess i årets Le Mans! sier Olsbø.