Shell Eco-marathon: Dansk knallsuksess tredje år på rad

Det danske laget DTU Roadrunners fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i Lyngby tok tre av syv priser i årets Shell Eco-marathon.
Det var fjerde gang de deltok – i år med to kjøretøyer. Den ene i UrbanConsept klassen (små bybiler) og den andre i Prototype-kategorien.

Suverén blant bybilene
DTU Roadrunners har satt verdensrekorder de to siste årene. I 2005 kjørte UrbanConsept-bilen 671 km, og i 2006 kjørte den 810 km på det som tilsvarer én liter 95 oktan bensin.
Akkurat som de to foregående årene, sto Shell Eco-marathon 2007 i danskenes tegn. De dominerte fullstendig kategorien Urban Concept med bilen DTU Dynamo, som tok prisene både for beste drivstofføkonomi, mest miljøriktige bil og beste alternativ til en tradisjonell dieselmotor.

1. plass til DTU Innovator
Kjøretøyet DTU Innovator, i kategorien Prototype, går på hydrogen. Fremdriften skapes gjennom en brenselscelle i motoren, som gjennom en kjemisk prosess omdanner hydrogen til elektrisitet som driver motoren. DTU Innovator har et aerodynamisk design for å kunne kjøre lengst mulig. Ambisjonen var at den skulle kjøre over 3 000 km på det som svarer til én liter bensin. Det endte med 1. plass for tilbakelagte 306 km.

Nordmenn tok to gull og to sølv
For ordens skyld minner vi om at også Høgskolen i Østfold (HiØ) forsynte seg grådig av premiebordet. Prosjektbilen Cado fikk prisen for beste design i klassen for prototyper, den desidert største klassen i Shell Eco-marathon.
Østfoldbilen Claw fikk annenplass både for sikkerhet og for bruk av miljøvennlige materialer. Dette er klassen Urban Concept, en klasse for biler som skal fungere som alternativt kjøretøy i byer.

Glade studenter fra HiØ
Teamet fra HiØ fikk til slutt også kommunikasjons-prisen for måten de presenterte sine løsninger på.
- Dette er en helt fantastisk opplevelse, og en honnør for alt arbeid vi har lagt ned, sa de gledesstrålende studentene. – Vi hadde håpet å hevde oss, men hadde aldri drømt om slik tilbakemelding på arbeidet vårt.

I miljøløpet Shell Eco-marathon er det ikke farten som teller, men hvem som kan kjøre lengst på det som tilsvarer én liter 95 blyfri.