Larvik-bedrifter fusjonerer: - Vokser sammen

Salgsselskapet Abax AS har hatt en eventyrlig vekst på salg av elektroniske kjørebøker utviklet av elektronikkselskapet Electronic Tracking Systems AS (ETS), nå slår selskapene seg sammen.

Larvik,18. januar 2011

ETS ble etablert for ti år siden og har utviklet elektroniske sporingsenheter for gjenfinning av kjøretøy, båter og last i inn- og utland gjennom GPS og GSM. ETS har også utviklet den elektroniske kjøreboken som salgsapparatet i ABAX har hatt suksess med. Kjøreboken forenkler føring av kjørebøker for personer med yrkesbiler og har vist seg effektiv i å redusere kjøretøykostnader og hindre at yrkesbilsjåfører blir skjønnslignet av skattemyndighetene.

Salgssuksess

- Våre produkter er i verdensklasse, men suksessfaktoren for ETS har vært salgsapparatet i ABAX, sier administrerende direktør Petter K. Siqveland.

ABAX ble startet i Larvik for to år siden med Bjørn Erik Helgeland som daglig leder. Selskapet ble etablert som  hovedsalgskanal for ETS sine elektroniske kjørebøker. Salgsmålet det første året var 1100 solgte enheter, de solgte 12 000, og hadde i fjor en omsetning på 80 millioner. Selskapet har gått fra fem til 48 ansatte siden 2009.

- Hadde vi hatt felles regnskap i 2010, ville omsetningen ha vært på 100 millioner og et overskudd på 23 millioner, sier Siqveland.

Abax tar over ETS, og all kompetanse, patenter og teknologi, hardware og software, markeds- og salgskompetanse blir samlet i et felles selskap med felles ledelse. Petter K. Siqveland fra ETS blir daglig leder, med Bjørn Erik Helgeland fra ABAX som visepresident. Selskapet får 67 ansatte, og har hovedkontor i Larvik, med filialer i Oslo, Trondheim, Gjøvik og Bergen.

Det fusjonerte selskapet har distribusjonsavtaler i Norge, Danmark, England, Sør Afrika og i land i Midtøsten

For ytterligere informasjon, kontakt:

Administrerende direktør Petter K. Siqveland, mobil: 90 64 40 19, e-post: petter@etstrack.com

Eller

Visepresident Bjørn Erik Helgeland, mobil 98 07 10 00, e-post: beh@abax.no

ETS, Electronic Tracking Systems, startet i 1999 i Skreppestad og leverer norske, elektroniske løsninger i verdensklasse. Produktene er utviklet lokalt i Larvik. http://mtrack.no/ Selskapet gikk med store underskudd de første ti årene. Larvik-baserte ABAX AS er distributør og salgskanal for elektroniske kjørebøker for yrkesbiler i Norge. http://www.abax.no/ I januar 2011 vedtas det i begge selskapenes generalforsamlinger at en fusjon mellom ABAX og ETS skal gjennomføres. ABAX tar over ETS. Hovedaksjonær er OVA AS og BliBest AS.