Norsk teknologi skal bekjempe korrupsjon i Afrika

Teknologiselskapet ABAX skal levere utstyr til tollmyndighetene i ni afrikanske land. De norskutviklede systemene sikrer verdier og bidrar i kampen mot korrupsjon.

Det er gjennom en eksklusiv kontrakt med det indiske IT-selskapet Techno Brain Ltd. avtalene med de afrikanske landene er kommet i stand. Foreløpig skal ABAX' utstyr brukes i Kenya, Uganda, Rwanda, Tanzania, Etiopia, Mosambik, Malawi og Zambia.
– Mombasa er en av de største havnene i Afrika, og Kenya er et typisk transittland. Det medfører store problemer med smugling og korrupsjon for tollmyndighetene, sier salgsdirektør i ABAX International, Thomas Kvifte.
            Som et ledd i arbeidet med å bekjempe denne kriminaliteten samt få kontroll på tollinntekter skal myndighetene nå bruke det elektroniske sporingssystemet Transit Track Monitoring (TTM). Systemet er utviklet lokalt i Larvik og skal styrke myndighetenes kontroll med langtransporten. Systemet skal tas i bruk i Kenya i løpet av uke 19.

Som forventet
En «svart boks» blir montert inn i alle transportkjøretøyer som krysser grensen inn til landet, før kjøretøyet blir elektronisk plombert . Den svarte boksen sender signaler til en kommandosentral som overvåker at kjøretøyet overholder kjøreplanen. Om kjøretøyet avviker fra den planlagte ruten, eller foretar lengre stopp enn avtalt, går en alarm.
– Jordan var første land som tok i bruk systemet etter en omfattende testperiode. Delegater fra mer enn femti land har vært der på befaring, og avtalene i Afrika var et forventet neste skritt, sier Kvifte, som anslår at avtalene i løpet av de neste årene vil være verdt mellom 40 og 50 millioner.

Satser mot 23 land
Techno Brain er et indisk selskap som i gruppen omsatte for 500 millioner USD i 2010. De har vært godkjente leverandør til tollvesenet og myndigheter i flere afrikanske land i en årrekke.
– Deres gode posisjon gjør det enklere å få innpass med våre produkter. I noen av tilfellene skal Techno Brain også drifte løsningene. De har gjort betydelige investeringer og har en langsiktig plan. Den foreløpige målsettingen er at utstyret skal brukes i 23 land i 2013, sier Kvifte.
            Larvik-baserte ABAX har utviklet elektroniske sporingsenheter for gjenfinning av kjøretøy, båter og last i inn- og utland, ved hjelp av GPS og GSM. I Norge er selskapet best kjent for ABAX elektronisk kjørebok, et produkt som har blitt norgesledende i sitt segment. ABAX elektronisk kjørebok forenkler føring av kjørebøker for personer med yrkesbiler og har vist seg effektiv i å redusere kjøretøykostnader og hindre at yrkesbilsjåfører blir skjønnslignet av skattemyndighetene.

Til red:
For ytterligere informasjon kontakt:
Salgsdirektør i ABAX AS, Thomas Kvifte, mobil: 922 62 322 eller e-post: tk@abax.no
Viseadministrerende direktør i ABAX, Bjørn-Erik Helgeland, mobil 980 71 000 eller e-post: beh@abax.no
Vedlagte bilde er av salgsdirektør i ABAX, Thomas Kvifte

Om ABAX:
ABAX as er en norsk teknologibedrift med hovedkontor i Larvik. Selskapet har opplevd en enorm vekst, og omsetningen er mer enn tredoblet det siste året. I dag har ABAX 70 ansatte og omsetter for 150 millioner kroner. De største aksjonærene er Oslo Vest Apartment as og BliBest as.

ABAX' produkter er ledende problemløsere for bil-, flåte- og utstyrskontroll, og i 2011 ble NX-Buddy, en gass-, brann- og tyverialarm for campingmarkedet, lansert.

Den norskutviklede teknologien, som bygger på GPS, distribueres i dag til en rekke europeiske, afrikanske og asiatiske land. I løpet av 2011 etablerer Abax selskaper i Sverige og Danmark, som et ledd i en større ekspansjon utenfor Norge.

Tags: