150 miljoner Euro till nya fastighetsinvesteringar i Aberdeens andra norska fond

Aberdeen Property Investors har framgångsrikt genomfört en första stängning av sin andra norska fastighetsfond, API Eiendomsfond Norge II ASA, och har på bara en månad tagit in 298 miljoner NOK i kapital från investerare. Med en planerad belåningsgrad på 75 % har fonden nu ett uppbundet kapital till nya fastighetsinvesteringar på runt 1 200 miljoner NOK.

Till följd av det stora intresset kommer fonden att genomföra en andra stängning med teckningsperiod mellan 18 november och 14 december. Efter denna period planeras stängningar varje kvartal för nya investeringar i fonden. – Vi vill uppnå ett jämnt flöde av investeringar under 2006 vilket kommer skapa en fastighetsportfölj värd mellan 600 och 750 miljoner Euro. Det är en idealisk storlek för att diversifiera risken och det möjliggör också att fonden kan ta del av de största transaktionerna i Norge, säger Espen Klevmark, Managing Director, Aberdeen Property Investors Norge. Fondens målsättning är att uppnå en avkastning som överstiger 12 % per år efter skatter och avgifter. Förväntad årlig avkastning är 5 till 9 %. Fonden upplöses 10 år efter starten. – Fastigheter i Norge förväntas uppvisa en fortsatt hög totalavkastning, i jämförelse med Europa. En väldiversifierad fastighetsfond kan därför bli ett attraktivt alternativ för investerare i framtiden, vid sidan av aktier och obligationer, säger Ubbe Strihagen, International Director, Aberdeen Property Investors. Aberdeens första norska fond fick en totalavkastning på 29,6 % (belånat) och 15,4 % (obelånat) under sitt första år och stängdes för ytterligare investeringar i september 2005.