Adelis ny majoritetseier i Ropo Capital

Ropo Capital har de siste årene vokst til å bli en ledende tilbyder av faktureringstjenester i Finland. Ropo dekker fakturaens hele livssyklus for sine kunder, fra fakturering til fakturaoppfølging og finansiering. Ropo Capital planlegger nå å ekspandere tjenestetilbudet til andre nordiske land. Adelis Equity Partners blir gjennom transaksjonen ny majoritetseier i Ropo Capital, og ledelsen fortsetter som store eiere.

De siste årene har Ropo Capital vokst kraftig og blitt en ledende tilbyder av faktureringstjenester i Finland. I dag leveres en av seks fakturaer i Finland gjennom Ropo. Grunnlaget for framgangen er selskapets proprietære plattform Ropo24, som automatiserer og standardiserer faktureringsprosessen, minimerer manuelle prosesser og forbedrer fakturarapporter.

Ropo Capitals målsetning er å bli den foretrukne partneren for finske selskaper innenfor faktureringstjenester, samt å ekspandere virksomheten til andre nordiske land. Adelis Equity Partners går nå inn som ny hovedeier for å støtte selskapets ledelse i implementeringen av vekststrategien.

«De siste årene har vi fusjonert med Enfo Zender, og vokst til å bli en ledende tilbyder av faktureringstjenester. Vår sentrale innovasjon er vår automatiserte og integrerte plattform som dekker hele prosessen fra fakturering til inkasso. Dette gir våre kunder full visibilitet og kontroll på sine kundefordringer. Vi ønsker å støtte finske selskaper og være deres foretrukne partner innenfor faktureringshåndtering. Videre ønsker vi også å vokse fra en finsk til en nordisk tilbyder, og vi tror at Adelis har erfaring og kompetanse til å støtte oss i den neste vekstfasen. Vi er veldig glade for å ha fått inn Adelis som vår nye partner», sier Artti Aurasmaa, adm. dir. i Ropo Capital.

«Vi på Adelis har fulgt Ropo Capital i mange år, og er veldig imponerte over selskapets vekstreise til å bli en av de ledende aktørene i bransjen. Ropo har en unik modell som integrerer fakturaens hele livssyklus. Selskapet er i posisjon til å sterke sin stilling som partner for finske selskaper, for eksempel gjennom å ekspandere tjenestetilbudet innenfor analysetjenester og finansiering av kundefordringer. Vi ser ytterligere potensiale for vekst i det svenske og norske markedet, og ønsker å støtte selskapet og dets ledelse i å ekspandere inn i disse markedene. Vi er stolte over å ha fått muligheten til å støtte ledelsen i Ropo Capital på deres neste vekstreise», sier Rasmus Molander på Adelis.

Transaksjonen er vilkåret av konkurransemyndighetenes godkjennelse.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Ropo Capital: Artti Aurasmaa, CEO, artti.aurasmaa@ropocapital.fi

Adelis Equity Partners: Rasmus Molander, Partner, +46 70 823 74 33

Ropo Capital

Ropo Capital er en ledende finsk tilbyder av faktureringstjenester og er en teknologisk forganger i industrien. Ropo Capitals modell er basert på fordelen av digitalisering og automasjon. Den proprietære Ropo24 plattformen har blitt utviklet for å automatisere og standardisere faktureringsprosesser, minimere manuelle prosesser og forbedre fakturarapporter. Ropo Capital omsatte cirka 43 millioner euro i 2018 in 2018 and har cirka 8000 kunder i Finland. Selskapet har 180 ansatte i Kuopio, Porvoo og Helsinki. For mer informasjon besøk www.ropocapital.fi

Adelis er en aktiv partner for verdiskaping i mellomstore nordiske selskaper. Adelis ble grunnlagt i 2012 med mål om å bli det ledende aktive eierfondet med fokus på investeringer i mellomstore unoterte selskaper i Norden. Siden 2013, da selskapets første fond ble reist, har Adelis vært en av de mest aktive eierfondene i sitt segment med 20 investeringer og mer enn 50 tilleggsinvesteringer. Adelis forvalter i dag cirka 10 milliarder kroner. For mer informasjon se http://adelisequity.com/nb/.