Flått sesongen har startet!

Flått er en sykdomsrisiko for både mennesker og dyr. For hunder og katter finnes mange preparater på markedet som sier seg å hjelpe mot den blodsugende midden. Det mest effektive er å gå igjennom hunden og kattens pels daglig og fjerne flåtten - i kombinasjon med et veterinærmedisinsk flåttmiddel.

Mange dyreeiere tar kontakt og lurer på hvilket flåttmiddel de skal bruke til sin hund og katt.

-          Det vi kan anbefale er de spot-on preparatene og halsbånd som selges på resept via apotek, sier Lena Bjurström, veterinær på Agria. De er de eneste som har vitenskapelig dokumentert effekt mot flått og er de eneste som er godkjent i Norge. De fungerer slik at flåtten både blir mindre mottakelige til å suge seg fast, og gjør de det så dør de.

-          Det finnes også en mengde ulike naturmiddel. Det er ufarlig å prøve de,
men effekten varierer, fortsetter Lena.

Bruk ikke middel tilpasset for hund til katten
Observer at det finnes spesielle flåttmiddel for katter - flåttmiddel for hunder må absolutt ikke brukes da de er giftige for katten.

Symptomer på sykdom forårsaket av flått
Symptomene er feber, slapp, allmenn smerte og stivhet og iblant halthet som kommer og går. Hunder kan framfor alt få borrelia og så kalt anaplasmose. Hunder kan også smittes av TBE selv om det er veldig uvanlig.

Smittede katter får liknende symtomer som hundene, men det er ytterst uvanlig at katter smittes. Det er framfor alt for å hindre spredning av flåtten til mennesket at det er grunn for å bruke middel på katten og daglig plukke bort og uskadeliggjøre de flåttene som har suget seg fast.

Fjern flåtten slik:

• Bruk en flåttfjerner eller pinsett og dra flåtten rett ut – uten å vri eller snurre på flåtten. Å bruke smør eller olje med mer på flåtten er ikke effektivt.

Du kan lese mer på Folkehelseinstuttet

For mer informasjon ta kontakt med Christian Geelmuyden, landssjef Agria Dyreforsikring, mobil 909 87 574 eller Lena Bjurström, veterinær i Agria Dyreforsikring +46 73-964 20 89.

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge og Danmark.