Heteslag er livstruende for din hund

Hvert år dør hunder av heteslag etter å ha blitt satt igjen i bilen og det er en stor tragedie hver gang det skjer. Mange tror at det holder med å rulle ned vinduene, men målinger viser at temperaturen i en bil fort stiger til rundt 85 grader - selv om bilen står i skyggen med åpne vinduer og det bare er rundt tjue grader utendørs. Hunden overopphetes fort og det er en livstruende tilstand.

En hund som blir varm kan ikke svette på samme måte som vi mennesker. Den kvitter seg framfor alt med varmen gjennom å pese og på den måten holde kroppstemperaturen normal. Om det blir for varmt i bilen klarer ikke hunden å kjøle seg ned og blir overopphetet. Den mister fort bevisstheten og risikerer å dø om den ikke fort kjøles ned.

Hunder med flate snuter som mops og bulldogger og hunder med mye pels kan få store problemer bare av at det er varmt ute. De kan behøve hjelp med å kjøle seg ned. Også eldre dyr og hunder med sykdommer, som for eksempel hjerteproblemer, er ekstra følsomme.

Alvorlige indre skader
Overoppheting kan forårsake alvorlige indre skader på for eksempel hjerne, hjerte, tarmer, lever og nyrer. Mange hunder har behov for innleggelse på dyrehospital i flere dager men det hjelper ikke alltid for å redde hunden. Om hundeeieren selv går inn tidlig med tiltak for å kjøle ned hunden, forbedres hundens sjanser for å overleve.

Symtomer på heteslag
Ligger hunden bevistløs i bilen er det allerede veldig alvorlig. Andre symptomer kan være at hunden er ustø, peser, har tørre og røde slimhinner i øyne og munn. Den kan også sikle, kaste opp og ha diaré.

Handle raskt ved heteslag
Ta ut hunden av bilen, dersom det er mulig så gi den vann, dusj den eller bløt et håndkle og bløt ned hundens pels så den er våt helt inn på skinnet. Bruk absolutt ikke is for å kjøle ned hunden. Reis så direkte til nærmeste dyreklinikk eller veterinær.
Behandlingen fortsetter for å få ned kroppstemperaturen til omtrent 39 grader. Hunden kommer til å få drypp og andre medisiner avhengig av hvor alvorlig hundens tilstand er.

Slik kan du forebygge heteslag
•    Ha alltid med vann til hunden
•    Klipp ned hundens pels i de varme månedene
•    Ta det ekstra rolig på varme dager
•    Unngå trening.

Øvrige fakta
Agrias skadestatistikk viser at 46 hunder har omkommet som følge av heteslag de seneste sju årene, i gjennomsnitt cirka 7 hunder per år.
Normaltemperatur for en hund er mellom 38-39 grader. Temperaturer som går over 41-42 grader er skadelige for hunden.

For mer informasjon ta kontakt med Christian Geelmuyden, landssjef Agria Dyreforsikring, mobil 909 87 574 eller Lotta Möller, veterinær i Agria Dyreforsikring 46 73-964 20 78.

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge og Danmark.