Juleplanter kan gjøre hunder og katter syke

Hyasinter, liljer, amaryllis og narsisisser er vakre og stemningsfulle juleblomster, men de er også giftige for hunder og katter. I motsetning til hva man kanskje tror, har ikke dyrene instinkter som hindrer dem i å smake på det som er giftig.

Overraskende mange juleplanter inneholder stoffer som ikke er bra for dyrene. Visse planter, som eksempelvis flere liljesorter, kan gi katter så alvorlige forgiftninger at de kan dø.

– Man kan tro at dyrene burde vite hva de skal holde seg unna, men slik er det ikke. Det holder med at en plante lukter godt eller ser spennende ut for at hunden eller katten skal smake på den, forteller Lena Bjurström, veterinær hos Agria Djurförsäkring.

Prøv å unngå å ta med de mest giftige juleplantene hjem, eller sørg for at de er utenfor rekkevidde for nysgjerrige og matglade katter og hunder. Vær også oppmerksom på om dyret får symptomer som tyder på at det har tygget på eller spist av en plante.
De fleste av plantene på listen under kan påvirke hunden eller katten i den grad at de får vondt i magen, brekninger eller irritert tarm med diaré.

– Det er stressende for dyret å være dårlig og ha vondt, og for dyreeiere kan det innebære mange turer med vaskebøtta og vaskekluten og avbrudd i nattesøvnen. Kanskje er det da best å avstå fra juleplanter om man ikke vet med sikkerhet om dyret lar de være i fred, sier Lena Bjurström.

Eksempel på giftige juleplanter:
Amaryllis: Hele planten er giftig. Blomstervannet i en vase med amaryllis er også giftig og kan føre til oppkast og diaré.
Hyasint: Framfor alt er løken giftig og kan gi oppkast og diaré.
Julerose: Hele planten er giftig.
Julestjerne: Hele planten er giftig og kan gi oppkast og diaré. Symptomer er i de fleste tilfeller milde, men kraftigere plager med oppsvulming og vanskeligheter med å svelge kan forekomme.
Lilje: Hele planten er veldig giftig for katter. I verste fall kan gi til nyresvikt og død. Ufarlig for hunder.
Misteltein: Bladene og bærene er giftige, og kan gi oppkast og diaré.
Narsissis: Hele planten, framfor alt løken, er giftig og kan føre til oppkast og diaré.
Krokus: Hele planten er giftig og kan gi oppkast, blodig diaré og sirkulasjons- og pusteproblemer. Forgiftningen påvirker nyrene.
Tulipan: Framfor alt er løken giftig og kan gi oppkast, magesmerter og spyttsekresjon.

For mer informasjon ta kontakt med Christian Geelmuyden, landssjef Agria Dyreforsikring, mobil 909 87 574 eller Lena Bjurstrom, veterinær i Agria Dyreforsikring 46 73-964 20 89.

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge, Danmark og England.