Nå er risikoen stor for huggormbitt for hunder og katter

Nå når endelig vårvarmen tar fart lokker den også fram huggormene. Et bitt kan få alvorlige konsekvenser for framfor alt våre hunder og selv om det er uvanlig at hunden dør så behøver den pleie så snart som mulig. Katter klarer seg generelt bedre men kan også ha behov for veterinærbehandling.

2011 var et riktig huggormsår i Agrias skadestatistikk - antallet hunder som fikk erstatning for pleie i sammenheng med huggormbitt var større enn noensinne. Allerede i mars, kom de første tilfellene av ormebitte hunder inn til Agria.
Mange hunde eiere tror att ormebitt er ufarlig for hunder. I de mildeste tilfellene blir hunden bare hoven der den er bitt men det kan også bli så alvorlig at hunden ikke overlever. En ormebitt hund skal alltid holdes så mye som mulig i ro og fraktes til veterinær straks.

I Agrias skadestatistikk har det vært i snitt seks hunder årlig som dør som følge av ormebitt i løpet av de siste ti årene. Katter som blir ormebitt klarer seg generelt bedre.

– De aller fleste hunder og katter blir friske igjen etter behandling. De hunder som blir riktig dårlige av huggormens gift kan nå også få ett serum, sier Lotta Möller, veterinær på Agria Dyreforsikring.

Farligst å bli bitt i labben

Ormen biter oftest i snuten og i labbene. De fleste tror at bitt i lepper og snute er de farligste i troen om at luftveiene skal hovne opp men sånn er det ikke. Det er tvert imot de hunder som blir bitt i labbene som risikerer å få de mest alvorlige symptomene. Når hunden går på benet der den har fått ormebittet bidrar musklenes sammentrekninger, sammen med blod- og lymfesirkulasjonen, til spredningen av ormens gift. Derfor skal du helst bære hunden etter et ormebitt, og ta den til veterinær så snart som mulig.
Mengden innsprøytet gift har stor betydning for hvor dårlig hunden blir. En orm hugger sitt bytte og sprøyter inn giften og den mengde gift som ormen doserer ser ut til å variere ved ulike tilfeller. Ormegiften er en blanding av et flertall gifter og enzymer. De påvirker blant annet blodet slik at blodceller nedbrytes og blodpropper skapes. Visse enzymer bryter ned vev.

Symptomer på at hunden har blitt ormebitt

Først merkes ormebittet ikke så mye, men etter en stund kan hunden bli trøtt og vil helst legge seg ned. Etter en time hovner den bitte kroppsdelen opp. Om bittet er i snuten eller i leppene hovner ansiktet opp veldig kraftig. Leppene kan bli et par centimeter tykke og hevelsen kan gå ned mot halsen. Om bittet er i en labb hovner den opp og hevelsen sprer seg oppover benet.

Om din hund blir ormebitt - gjør dette:

•    Hold hunden i ro, bær hunden om det er mulig når den skal forflyttes
•    Oppsøk veterinær snarest
•    Om du har kortison tilgjengelig fra tidligere bør du rådføre deg med veterinær før du eventuelt gir preparatet.

Å pleie en hund som har blitt ormebitt koster i snitt 5 100 kroner. For kattene er gjennomsnittsprisen noe lavere, rundt 4 200 kroner.  For dyr som må ha intensivbehandling stopper prislappen sjelden under 10 000 kroner.

For mer informasjon ta kontakt med Christian Geelmuyden, landssjef Agria Dyreforsikring, mobil 909 87 574 eller Lena Bjurström, veterinær i Agria Dyreforsikring 46 73-964 20 89.

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge og Danmark.

Quick facts

Tweet dette