Nyhet i Norge: Forsikringsoppgjør hos veterinæren mens du venter

I løpet av høsten og vinteren har 50 dyreklinikker over hele landet inngått avtaler om såkalt direkte skadeoppgjør med forsikringsselskapet Agria Dyreforsikring. I stedet for at dyreeieren må legge ut mange tusen kroner - kanskje i flere omganger - og senere sende en skademelding for å få igjen pengene, kan oppgjøret nå gjøres på stedet.

Direkte skadeoppgjør er nytt i Norge og tilbys nå i en rekke klinikker over hele landet. En syk hund, katt eller hest kan med direkte oppgjør gjennomgå en kostbar operasjon uten at dyreeieren behøver å legge ut penger eller sende inn skadeskjema. Oppgjøret foretas i løpet av 15 minutter. Eieren betaler bare egenandelen til veterinæren. − Direkte skadeoppgjør kan være helt avgjørende for å redde en hund, katt eller hest. Man kan alltid utsette å reparere saker, men husdyret er et familiemedlem som må til behandling med en gang, sier Agrias sjef Christian Geelmuyden. Nylig måtte Camilla Jørgensens hannkatt Orca gjennom en større operasjon etter å ha spist i seg blant annet syv hårstrikker. Heldigvis var han forsikret, og Camilla behøvde ikke engang å tenke på regningen. Forsikringsoppgjøret var klart allerede før hun hentet katten. − Ingen har konto med 20 000 kroner som det står ”Veterinær” på, sier Camilla. Orcas store appetitt kostet til sammen nesten 16 000 kroner. Camilla slapp med å betale en egenandel på drøyt 3000 kroner. Fredrikstad Dyrehospital, som opererte Orca, snakker med alle katte- og hundeeiere om dyreforsikring og muligheten for direkte skadeoppgjør med forsikringsselskapet. Veterinær Carsten Glindø, innehaver av Fredrikstad Dyrehospital, var en av de første til å inngå en avtale med Agria Dyreforsikring om direkte skadeoppgjør. − Direkteoppgjør er en kjempegod service til kunden når det er snakk om større beløp. Folk slipper å legge ut på bilverkstedet også – der tar vi det som en selvfølge at verkstedet ordner opp med forsikringsselskapet. Hvorfor skulle det ikke være slik med dyreforsikring også, spør veterinær Carsten Glindø. Slik foregår det: 12.48 Dyreklinikken fakser inn regningen. 12.49 Det blinker på skjermen i Agrias skadeavdeling. Faksen hentes frem sammen med dyrets forsikringsopplysninger. 12.50 Direkteoppgjøret er klart. Agria meddeler dyreklinikken hva dyreeieren skal betale og hva dyreklinikken får utbetalt. 12.55 Matfar eller -mor betaler egenandelen og tar med seg hunden eller katten hjem Fakta om direkte skadeoppgjør - Direkte skadeoppgjør kan foretas mellom kl 09:00 og 17:00 - Klinikken fakser inn fakturaen og sykehistorien til forsikringsselskapet - Klinikken mottar ca 15 minutter senere en svarfaks med opplysninger om hva kunden må betale og hva Agria setter direkte på klinikkens konto – kunden betaler bare egenandelen på forsikringen Direke skadeoppgjør kan som regel innvilges ved: - skadetilfeller der erstatningsspørsmålet er enkelt og raskt å avgjøre - vanskeligere tilfeller der dyrets sykehistorie er godt kjent av Agria Alle dyreklinikker kan foreta direkte skadeoppgjør med Agria, men klinikken må være registrert hos Agria på forhånd – spør om direkte skadeoppgjør hos din klinikk.