Norsk selskap vil skape global helserevolusjon

Report this content

Med prisvinnende regissør Per-Olav Sørensen i bresjen, lanserer Aker BioMarine denne uken en ny atferdskampanje. Målet er å redusere noen av verdens største livsstilsykdommer.

26. oktober 2017: Regissør Per-Olav Sørensen er mannen bak storslåtte TV-serier som Nobel og Kampen om tungtvannet. Da han i desember 2016 fikk en telefonsamtale fra bioteknologiselskapet Aker BioMarine, tok han utfordringen om å gjøre noe helt nytt. Sammen med et filmteam reiste Sørensen til Grønland for å spille inn en atferdskampanje om omega-3.

«Filmen skulle identifisere det opprinnelige, det rene. Det igjen kan kobles til gammel kunnskap om naturen og et annet levesett. Men det gamle, det opprinnelige, det levde liv, er ikke forenelig med 20 sekunders flash. Kunnskapen er basert på det tålmodige og langsomme. Tiden er din venn. Derfor ble denne lille filmen på 9 minutter og ikke 20 sekunder», sier Sørensen og legger til at målet med filmen er å fortelle en livsfilosofi.

«Med en kombinasjon av rå, uberørt nordisk natur og det varme familiære båndet blant mennesker, vil vi røre en nerve hos seerne. Vi ønsker at de skal reflektere over eget liv og finne den sunne balansen etter å ha sett filmen», sier Sørensen.

Oppdaget koblingen på Grønland

Inuittene på Grønland er et av verdens folkeslag som fortsatt lever i pakt med naturen. Det var der koblingen mellom hjertehelse og omega-3 først ble oppdaget mot slutten av 70-tallet.

«Mer enn 9000 studier viser at omega-3 har en positiv helseeffekt og senker risikoen for store livsstilsykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og kronisk luftveissykdom. Likevel har mer enn 80 prosent av verdens befolkning for lave verdier. Det vil vi som omega-3-produsent gjøre noe med», sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.

For å skape en positiv endring og nå bredt ut med budskapet, samarbeider selskapet med industripartnere på globalt plan.

“Kunnskap er nøkkelen for å skape endring, vi oppfordrer derfor alle til å dele filmen og budskapet om å ta sunne valg», sier Johansen.

Utradisjonelt oppdrag

Siden prosjektets oppstart har samarbeidet vært tett mellom Aker BioMarine og reklame- og produksjonsbyrået «The Oslo Company» som står bak filmproduksjonen.

«Aker BioMarine er ikke et tradisjonelt selskap, det var heller ikke oppdraget de ga oss. Istedenfor å lage en 20 sekunders historie tilpasset dagens medier, tok vi en sjanse. Vi forteller en historie på ni minutter og det er fordi kampanjens mål er mer enn å bygge holdninger, den skal endre atferd», sier byråsjef Christian Steen.

Se filmen HER.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Katrin Berntsen
Director Communication
katrin.berntsen@akerbiomarine.com
tlf: 920 54 570

Om Aker BioMarine

Aker BioMarine er et ledende maritimt bioteknologiselskap som utvikler, markedsfører og selger krillbaserte ingredienser til både forbrukere og markeder for dyr. Selskapet er vertikalt integrert og kontrollerer hele verdikjeden – fra krillfangst i Antarktis til innovativ produktutvikling, produksjon, logistikk og markedsarbeid. I 2017 ble selskapet kåret til Norges mest innovative virksomhet. Aker BioMarine eies av Aker ASA, et norsk industrielt investeringsselskap som utøver aktivt eierskap for å skape verdier.