Wærner vant Femundløpet

Report this content

(4.Februar, 2019) Utøvere fra QRILL Pet Mushing Team leverte sterkt under årets Femundløp. Thomas Wærner tok gull i åpen klasse og Marit Beate Kasin kom inn som nummer 15 i F450.

Thomas Wærner, tidligere vinner av Finnmarksløpet 2013, krysset mållinja mandag morgen klokka 07:36. Han fullførte den 650 kilometer lange løypa på 47 timer og 22 minutter.

- Hundekjøring er en kunst hvor alt må treffe. Samarbeid med hundene, riktig ernæring, hvile og ikke minst fokus. I Femundløpet var hundene i verdensklasse, og vi klarte å holde humøret oppe hele veien fra start til slutt, sier Wærner.

Verdensstjerner på nytt profflag
I fjor kom nyheten om at Wærner og Kasin er del av verdens første profesjonelle langdistanse hundekjører Team QRILL Pet. Laget, som er en unik miks av kjente profiler og ferske nykommere er sponset av Aker BioMarine, Apetitt, Non-Stop Dogwear og Hundekjørebutikken.

- Konkurranser som Femundsløpet, Finnmarksløpet og Iditarod er mer enn bare løp. Dette er eventyr du opplever med hundene dine, lagkamerater og andre konkurrenter i storslått naturlandskap. Jeg er stolt over å være en del av teamet der vi jobber med Aker BioMarine og partnere for å sette hundenes helse og velvære i sentrum. Vi bygger også et sterkt fundament for vår idrettsgren for fremtiden, sa Wærner da nyheten om etableringen ble lansert i desember 2018.

Team QRILL Pet består av Thomas Wærner, Marit Beate Kasin, Joar Ulsom, Dallas Seavey og 19-år gamle Hanna Lyrek.

Første offisielle konkurranse
Femundløpet var den første store konkurransen Wærner og Kasin deltok i etter å ha tilsluttet det profesjonelle langdistanselaget. Kasin fullførte som nummer 15 i klassen F450 der totalt 78 deltakere konkurrerte.

- Sammen med våre partnere skal vi fortsette å investere tungt i forskning og utvikling for å utvikle optimal ernæring for hunder, for deres helse og være. At Thomas og hundene hans tok hjem gullmedaljen i dag viser at vi er på rett spor. Det gir oss enda mer inspirasjon til å jobbe med å forbedre hunders helse og fremme den fantastiske sporten, sier Knut Heggen, salgssjef i QRILL Pet, Aker BioMarine.

Team QRILL Pet skal etter planen delta på de store løpene innen hundekjøring, der i blant Finnmarksløpet, Iditarod og Femundløpet. Femundløpet har siden starten vært et topp og breddeløp, men også en av de største rekrutteringsarenaene til sporten.

Bilder av Thomas finner du her: https://bit.ly/2S9z4BV

Om Team QRILL Pet:

Team QRILL Pet er verdens første profesjonelle langdistanse hundekjøreteam. Teamet består av Thomas Wærner, Marit Beate Kasin, Joar Ulsom, Hanna Lyrek (alle fra Norge) og Dallas Seavey (USA). Teamet vil konkurrere i de store løpene i USA og Norge. Strategien er å optimalisere hundens helse og utholdenhet. Rekruttering og samarbeid i sport er nøkkelen for å bidra til å bygge opp sporten.

For mer informasjon: https://www.qrillpet.com/theqrillpetteam

Om Aker BioMarine
Aker BioMarine er et bioteknologiselskap som utvikler, markedsfører og selger krillbaserte ingredienser til både forbrukere og markeder for dyrefôr. Selskapet er vertikalt integrert og kontrollerer hele verdikjeden – fra krillfangst i Antarktis til forskning, produktutvikling, produksjon, logistikk og markedsarbeid. Aker BioMarine er heleid av Aker ASA.

Kontaktpersoner:

Aker BioMarine: