Brønn bekrefter Grevlingfunnet

Oljedirektoratet har i dag offentliggjort at Talisman har avsluttet boringen av avgrensingsbrønnen på Grevling i lisens 038D i Nordsjøen, se vedlegg. Det norske har 30% eierandel i lisensen. Resultatene fra brønnen viser at olje-vannkontakten ble identifisert 83 meter dypere enn i funnbrønnen. Operatøren vil nå arbeide med mulige utbyggingsløsninger.

Norsk oljeproduksjon faller dramatisk fordi få nye felt blir oppdaget og satt i produksjon. Resultatet av avgrensingsbrønnen på Grevling er svært oppløftende med hensyn til en snarlig utbygging av feltet. Det norske som eier 30% av funnet, vil støtte og bistå operatøren Talisman slik at de kan realisere en snarlig lønnsom utbygging av Grevling. Om utbygging av Grevling også kan føre til at ressursene som ble funnet i Storskrymten 5 km vest for Grevling kan utvinnes, er for tidlig å si noe om.

”Grevling vil sammen med andre kommersielle funn hvor Det norske har eierandeler, Frøy, Draupne, Storklakken og Jetta, bidra til å redusere fallet i norsk oljeproduksjon fra 2013 og utover,” sier adm. dir. Erik Haugane.

Kontakter:

Erik Haugane, adm. dir, tlf.: +47 907 21 655

Knut Evensen, direktør investorkontakt, tlf.: +47 950 77 622

Det norske oljeselskap ASA har eierandeler i 74 lisenser, og er operatør for 37 lisenser.

Det norske er nest størst på norsk sokkel i antall operatørskap og letevirksomhet. I 2009 var selskapet operatør for ni boreoperasjoner, og den høye aktiviteten vil fortsette i 2010. Det norske driver virksomheten på en sikker og ansvarlig måte i nært samarbeid med myndighetene.

Det norske har rundt 180 ansatte. Selskapets hovedkontor er i Trondheim. Selskapet har også kontorer i Stavanger, Oslo og Harstad. Det norske er notert på Oslo Børs ('DETNOR').