Resultat avgrensing på Johan Sverdrup

Det norske oljeselskap ASA som partner i lisens 265 er i ferd med å avslutte boringen av avgrensningsbrønnene 16/2-19 og 16/2-19A på oljefunnet Johan Sverdrup.

Hensikten med brønnene var å undersøke utstrekning og egenskaper til reservoarbergartene i den nordligste delen av Johan Sverdrup.

Brønn 16/2-19 påtraff en seks meter tykk oljeførende sandstein med middels til gode egenskaper antatt tilhørende Statfjordgruppen. Brønnen ble boret til et vertikalt dyp på 2 024 meter, og ble avsluttet i grunnfjellsbergarter.

Partnerne i lisensen besluttet å bore et sidesteg (16/2-19A) omtrent 1 000 meter mot sørvest for å avklare den nordlige utstrekningen av sandsteiner i Draupneformasjonen, som hovedreservoaret på Johan Sverdrup består av. Her ble det funnet et 12 meter oljeførende sandstein/siltstein intervall av middels god reservoarutvikling i Draupneformasjonen. Brønnen ble boret til et vertikalt dyp på 1 971 meter og ble avsluttet i grunnfjellsbergarter.

Resultatene fra brønnene vil bli tatt inn i arbeidet med utviklingen av Johan Sverdrup-feltet.

Rettighetshaverne er Statoil (operator, 40 prosent), Petoro AS (30 prosent), Det norske oljeselskap ASA (20 prosent), Lundin Norway AS (10 prosent).

Investorkontakt, Jonas Gamre, tlf.: 971 18 292

Det norske oljeselskap ASA (DETNOR) er et offensivt selskap med betydelig leteaktivitet på norsk sokkel. Det norske har hovedkontor i Trondheim, og kontorer i Oslo og Harstad. Det norske er notert på Oslo Børs med ticker "DETNOR".