Resultat første kvartal 2014

Det norske oljeselskap ASA har hatt et godt første kvartal i 2014. Utbygging av Ivar Aasen-feltet går etter planen. Bygging av boligkvarter, stålunderstell og plattformdekk er i gang. Utbyggingsløsning for Johan Sverdrup er besluttet.

Utbygging av Ivar Aasen-feltet går etter planen. Det norske er operatør og har en andel på 35 prosent. Feltet bygges ut med et fast stålunderstell, plattformdekk og boligkvarter. I mars 2014 startet byggearbeidet på boligkvarteret på Stord. Ivar Aasen-feltet strekker seg inn i nabolisens 457, som ligger rett øst for Ivar Aasen, og gjør at utbyggingen blir større. Forhandlinger om fordeling av eierinteresser i feltet pågår. Dette arbeidet skal være ferdig i juni.

Johan Sverdrup

I februar ble utbyggingsløsning for Johan Sverdrup-feltet besluttet. Feltet bygges ut i flere faser. Første fase inkluderer prosessplattform, boreplattform, stigerørsplattform og boligkvarter, og er tilrettelagt for fremtidig utbygging. Produksjonskapasiteten i første fase vil være mellom 315 000 og 380 000 fat oljeekvivalenter per dag, og har kapasitet til å produsere mer enn 70 prosent av feltets ressurser. Statoil kunngjorde at feltet inneholder mellom 1 800 og 2 900 millioner fat. Totale investeringskostnader i første fase er beregnet til mellom 100 og 120 milliarder kroner.

Johan Sverdrup-feltet strekker seg over tre lisenser. Forhandlingsarbeidet rundt fordeling av eierandeler i feltet er forventet ferdig i første kvartal neste år, da skal også plan for utbygging og drift av feltet leveres. Oppstart av Johan Sverdrup-feltet er planlagt til fjerde kvartal 2019.

Funn

I første kvartal har Det norske vært med på to nye funn, på prospektene Trell og Langlitinden. Langlitinden var selskapets første egenopererte brønn i Barentshavet. Trellbrønnen ble ferdigstilt i lisens 102F i februar. En 21 meter brutto oljekolonne ble påtruffet. Tester utført viser gode produksjonsegenskaper. Det norske er partner i lisensen med ti prosent eierandel. Lisensen evaluerer funnet videre sammen med andre prospekt i lisensen.

Brønnen på Langlitinden i lisens 659 i Barentshavet påtraff oljeførende sand av trias alder. Omfattende tester er gjennomført, og viste dårlige produksjonsegenskaper. Det norskes vurdering er at volumene i brønnen ikke er kommersielt utvinnbare. Det norske har 20 prosent eierandel i PL 659.

Produksjon

Det norske produserte 260 569 fat oljeekvivalenter i første kvartal 2014, et gjennomsnitt på 2 895 fat per dag. Over halvparten av produksjonen, 1 458 fat per dag, kommer fra det egenopererte Jettefeltet, hvor Det norske har 70 prosent eierandel. Oljen ble i perioden i gjennomsnitt solgt for 107 dollar fatet.

Andre hendelser

Det norske fikk seks nye lisenser i tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO) i januar, to av disse som operatør. Alle lisensene er i Nordsjøen. Gro G. Haatvedt begynner som letedirektør i Det norske i løpet av andre kvartal.

Finansielt

Det norske hadde inntekter på 158 millioner kroner (80) i første kvartal. Leteutgiftene var på 110 millioner kroner (234) og bidro til et driftsresultat på -101 millioner kroner (-251). Netto finanskostnader var på 60 millioner kroner (32). Resultatet for første kvartal var 21 millioner kroner (-20), etter en skatteinntekt på 182 millioner kroner (262).

Egenkapitalandelen ved utgangen av første kvartal var 31 prosent (42).

Oppsummering av økonomiske resultater og driftsresultater:

MNOK= NOK million Q1 14 Q4 13 Q3 13 Q2 13 Q1 13 2013
     Jette (boepd), 70% 1 458 2 710 4 378 3 594 0 2 683
     Atla (boepd), 10% 750 1 031 981 1 446 1 253 1 177
     Varg   (boepd), 5% 500 412 377 398 425 403
     Glitne (boepd), 10% 0 0 0 0 43 11
     Enoch (boepd), 2% 0 0 0 0 0 0
     Jotun Unit (boepd), 7% 188 175 204 175 209 191
Total produksjon (boepd) 2 895 4 328 5 940 5 613 1 929 4 463
Olje- og gassproduksjon (tusen fat oljeekvivalenter) 261 398 547 511 174 1 629
Realisert oljepris (USD/fat) 107 109 112 103 112 107
Driftsinntekter (MNOK) 158 254 324 286 80 944
EBITDA (MNOK) -12 -400 -348 -127 -216 -1 091
Kontantstrøm fra produksjon (MNOK) 112 151 269 227 37 684
Letekostnader (MNOK) 110 544 588 271 234 1 637
Totale leteutgifter (kostnadsførte og balanseførte) (MNOK) 151 400 581 373 306 1 659
Driftsresultat (MNOK) -101 -1 182 -518 -277 -251 -2 227
Periodens nettoresultat (MNOK) 21 -329 -158 -41 -20 -548
Antall lisenser (operatørskap) 77 (27) 80 (33) 74 (30) 72 (30) 69 (28) 80 (33)

Pressekontakt : kommunikasjonsdirektør Torgeir Anda, telefon: 991 12 203

Investorkontakt : investorkontakt Jonas Gamre, telefon: 971 18 292

Finn rapport og engelsk presentasjon av kvartalet vedlagt. Norsk presentasjon vil publiseres på hjemmesiden i løpet av dagen. På hjemmesiden kan du følge kvartalsfremleggelsen direkte overført fra kl. 8.15 - www.detnor.no .

Det norske oljeselskap ASA (DETNOR) er et offensivt selskap med betydelig leteaktivitet på norsk sokkel. Det norske har hovedkontor i Trondheim, og kontorer i Oslo og Harstad. Det norske er notert på Oslo Børs med ticker "DETNOR". Les mer om Det norske på www.detnor.no