Viktige avgrensingsbrønner avsluttes på Sverdrup

Statoil avslutter nå som operatør viktige avgrensingsbrønner i vestlige del av Johan Sverdrup-feltet. Dette markerer også avslutningen av avgrensingsprogrammet i sentrale deler av feltet.

Det er den tiende og ellevte brønnen i lisens 265 som nå avsluttes. Den tiende brønnen, 16/2-17S, er en avgrensingsbrønn mot feltets vestlige hovedforkastning. Brønn 16/2-17B er et sidesteg boret i Cliffhanger sør prospektet.

Klar for konseptvalg
Avgrensingsbrønnen påtraff en oljekolonne på 82 meter i sandstein av jura alder. De øverste 39 meterne er av meget god reservoarkvalitet. Seksjonen ble også formasjonstestet, og viste eksepsjonelle strømningsegenskaper. Gjennom en 48/64 tommer dyseåpning, produserte brønnen med en maksimumsrate på nesten 6 000 fat per dag.

Direktør for Johan Sverdrup i Det norske, Odd Ragnar Heum er meget godt fornøyd med de siste resultatene på Sverdrup,
-          Avgrensingsbrønnen fjerner usikkerhet om feltets utstrekning langs den vestlige forkastingen. At reservoaret viser de samme eksepsjonelle egenskapene som vi har sett ellers i sentrale deler av feltet er meget positivt. Vi er fornøyde med nå å ha avsluttet avgrensingsprogrammet i den sentrale delen av Johan Sverdrup - med gode resultater. Vi er klare for å plassere et feltsenter, og gå videre mot konseptvalg.

Gir ikke opp oppside
Sidesteget i Cliffhanger sør prospektet skulle undersøke mulige jura reservoarbergarter på Utsirahøyden vest for Johan Sverdrup. Brønnen påtraff ikke reservoarbergarter i jura, og brønnen klassifiseres derfor som tørr. Det ble funnet spor av olje i grunnfjellet, men denne sonen viste seg å være tett

-          Vi har imidlertid fortsatt forventninger til en oppside vest for Johan Sverdrup. Cliffhanger nord skal bores i august, sier Odd Ragnar Heum.

Knut Evensen, direktør investorkontakt, tlf.: +47 950 77 622

Det norske oljeselskap ASA (DETNOR) er et offensivt selskap med betydelig leteaktivitet på norsk sokkel. Det norske har hovedkontor i Trondheim, og kontorer i Oslo og Harstad. Det norske er notert på Oslo Børs med ticker "DETNOR".