Norske kokker reiser til Gran Canaria for å smake de beste lokale råvarer

Norske kokker reiser til Gran Canaria for å smake de beste lokale råvarer

Fem norske kokker har denne uken reist til Gran Canaria for å smake på et stor utvalg av de beste lokale viner, oster, honning og oljer. Disse profesjonelle kokkene var enige om at produktene var av utmerket kvalitet, med store muligheter til å lykkes som "gourmet delikatesser" i Norge.

José Alberto Hernández Asplund, som er fra Sevilla, men har norsk statsborgerskap og er eieren av en tapas bar i Oslo, sier at "Normenn elsker eksklusive gourmetprodukter. Faktisk er vi det største importlandet av ”iberico”-eikenøttskinke. Muligheten til å reise til Gran Canaria for å smake og bli kjent med de forskjellige produktene er svært gunstig for vår virksomhet". De andre kokkene som har deltatt på reisen til Gran Canaria har vært Tare Kristina Tofte, Carl Johan, Rodrigo og Olga Martin Lavin. Ost har vært et av de mest verdsatte produktene: "De er spektakulære, veldig kremet, med svært spesielle smaker, og oljene er fantastiske. Det er overraskende; hvis du aldri har smakt dem før, kan du ikke forestille deg at de var så fabelaktige. Uten tvil kommer vi til å like dem i Norge, fordi det er kvaliteten som teller.  Alle disse produktene er av god kvalitet ", sa de norske besøkende.

Smakstester ble avholdt mandag 9. februar på Mondalón Hotel i Las Palmas de Gran Canaria. De norske kokkene ble ledsaget av Francisco Sánchez fra den lokalt matmyndigheten.  Arrangementet var organisert av turistkontoret og matmyndigheten, innenfor rammene av samarbeidsprosjekt "Eat up Spain”. I dette prosjektet deltar «Asociación Cultural El Ojo Anónimo» og Spanias kokkers og konditorers forbund (Facyre), med støtte fra Cervantes-instituttetet i Stockholm, den spanske ambassaden i Norge og den internasjonale kulinariske  reiselivforeningen (Wfta). Målet med satsingen er å styrke markedsføringen av øya som en destinasjon for kulturell og gastronomisk turisme i det nordiske markedet.

Produkter

De norske kokkene hadde anledning til å bli kjent med ekstra virgen/jomfru olivenolje av merkene Oro Canario fra Agüimes (veldig myk og fruktig, laget av olivensorten “arbequina”), Santa Lucía de Tirajana og Asoligran fra San Bartolomé de Tirajana;  ostene Roque Grande fra Valsequillo, Media Flor både fra Guía og fra  Finca Fuente Morales i Almatriche; en hvitvin  og en tørr hvitvin fra Las Tirajanas  og to rødviner fra los Lirios de Monte Lentiscal og fra Las Tirajanas; samt honningene Colmenar Florido og La Abeja del Guanche, begge fra Telde, og  honningen Apícola fra San Mateo.

Kokker som delta på smaker av produkter i Gran Canaria

Tore Kristian

José Alberto Hernández

BARRAMON
barramon.no/

Olga Martin

BON LIO
www.bonlio.no/

Rodrigo Belda

DELICTASSEN (Son tres restaurantes)
www.delicatessen.no

Carl Jorgen

picniquegroup.com

NESTE “EAT UP SPAIN” ARRANGEMENT I OSLO

De kommende “Eat up Spain" smaksprøver og seminarer avholdes i Oslo 24-26 mars på Victoria kino, i
Mathallen og på Kulinarisk akademi. Nå kan du søke om å motta en presseinvitasjon for å delta på smaksprøver og seminarer.

Victoria Mesas

victoria.mesas@alfombraroja.se

www.alfombraroja.se

Norrtullsgatan 6

Tel. 0046 70 33 41 979

www.alfombraroja.se

info@alfombraroja.se

+46 735 07 47 44

Alfombra Roja with ten years experience is in the forefront when it comes to creating business oportunities in Scandinavia, Spain and Latin America. Alfombra Roja opened in 2005 with its head office in Stockholm, Sweden. Maribel Alvarez, founder and director, saw the potential in business exchange between Spain and Scandinavia and decided to unrolled the red carpet (alfombra roja) for Spanish and Scandinavian companies. Numerous projects developed successfully support our trajectory and our leadership in the Nordic and Spanish market.
Our extensive networking provides us with an important added value for foreign companies who want to visit or enter to Sweden, Norway, Denmark, Finland and Spain. Our multidisciplinary Scandinavian-Spanish team has knowledge in different business sectors and local languages ​​(Spanish , Danish, Finnish,Norwegian, Swedish and English). Our professionalism, creativity, experience requirement and passion for our work are the basis of our success and our customers success.

Tags: