Alstom lanserer neste generasjons trikk

Report this content

(Oslo 25. september 2007) På verdensbasis har Alstom en ordre på 999 Citadis-trikker og mer enn 500 er allerede i trafikk i 24 byer. Trikkene har trygt og effektivt transportert over én milliard passasjerer på en strekning på cirka 80 millioner kilometer. Nå lanseres neste generasjons Citadis-trikkker, og Reims og Toulouse blir de første byene i verden hvor de nye trikkene skal trafikkere.

- Citadis-trikkene har nå blitt levert til 24 forskjellige byer og er vel utprøvde og driftssikre med det mest moderne utstyr som finnes på markedet. Nå forbedres dette ytterligere et hakk, sier Anders Anderberg, nordisk direktør i Alstom Transport.

Champagne-by får champagne-trikk
Hvert av de 18 trikkesettene i Reims vil gløde av farger og hele trikkeflåten vil inneholde så mange som 10 ulike fargetoner, herunder gul, oransje, rød, fiolett, rosa, blå, mørk blå, turkis blå, rød og anisfrø grønn. Modulen Citadis-trikkene er produsert på, gjør at kjøper i stor grad kan bidra til å bestemme design på eksteriør og interiør, hvordan førerkabinen skal utformes, i tillegg til selve dimensjonene på trikkene.

Det samme fargekonseptet er implementert i interiøret. Vinduene vil ha fargenyanser for å tilby en helhetlig fargeopplevelse av byen. Spesielt fokus har vært rettet mot belysningen for å understreke og styrke følelsen av ”mousserende”, spesielt om kvelden. Tanken bak designkonseptet er å sikre at byens arv blir respektert, særlig sentrumsområdene og katedralen.

Strømforsyning i bakken
Alstom er totalleverandør og representerer et konsortium av selskaper i forbindelse med den nye trikken i Reims, herunder utvikling og design, drift og vedlikehold, noe som vil gi økt driftssikkerhet. I tillegg leverer selskapet strømforsyningen langs den 11,2 kilometer lange trikkelinjen. To kilometer av skinnegangen vil bli utrustet med såkalt APS-strømforsyning. Dette innebærer at strømforsyningen legges i bakken og sørger for at det sentrale byområdet blir helt fritt for tradisjonelle, synlig strømkabler.

- Bybaner gir byer nytt liv
- Det er en spennende utvikling innenfor samferdselssektoren i Norge med hensyn til bybaner, kombibaner og høyhastighetstog. Erfaringer fra Europa for øvrig viser at moderne bybaner gir byer nytt liv. Alstom ser frem til å dele vår kompetanse nå som norske byer planlegger å innføre bybaner og kombibaner og dermed gå i samme retning som en rekke andre byer i Europa, uttaler Anderberg.