Dublin velger lavgulvtrikker

Report this content

(Oslo 20. april 2007) Dublin har valgt Alstom Transport som leverandør av ytterligere 18 Citadis-trikker med lavt gulv. Selskapet har tidligere levert 26 slike trikker til Dublin. Den nye kontrakten har en verdi på 51,2 millioner euro. Trikkene er de samme som Alstom Transport har tilbudt Bybanen i Bergen.

Utbyggingen av bybane i Dublin har blitt en stor suksess og det arbeides kontinuerlig med utvidelser til flere bydeler. Citadis-trikkene er moderne trikker med en 100 prosent lavgulvløsning som gir lett tilgang for alle grupper av passasjerer.

- Disse trikkene er lette å tilpasse til spesialønsker de enkelte kunder måtte ha. Vi har nå leveranser til 24 forskjellige byer og leverer vel utprøvde og driftssikre trikker med det mest moderne utstyr som finnes på markedet. I byen Reims i distriktet Champagne i Frankrike har vi levert trikker med en front formet som et champagneglass. Vi håper slike trikker også skal kunne betjene de reisende i Bergen og da med spesialdesign for den byen, sier direktør Anders Anderberg i Alstom Transport Norge.

De 40 meter lange lavgulvtrikkene skal produseres ved Alstoms fabrikk i Barcelona. Første leveranse skjer i desember 2008. Kontrakten inneholder en opsjonsavtale med faste priser ved tilleggsleveranser for utvidelser av bybanen.

På verdensbasis har Alstom nå levert mer enn 930 Citadis-trikker til 24 byer. Trikkene har trygt og effektivt transportert over én milliard passasjerer på en strekning på cirka 80 millioner kilometer.

Bilder:
Se vedlagte høyoppløselige bilder fra trikken i Dublin og Reims.