Åpning av verdens andre 100 % kjøreledningsfrie trikkenettverk

Alstom’s integrerte trikkesystem starter drift i Rio noen få måneder før OL.

Alstom feiret sammen med VLT Carioca (konsesjonselskapet) og byen Rio de Janeiro, oppstarten av deres første trikkelinje, i tide for sommer OL. Åpningen fant sted søndag 5 juni i nærvær av Eduardo Paes, ordføreren i Rio de Janeiro og Michel Boccaccio, Senior Vice President i Alstom i Latin-Amerika. Dette er det andre 100% kjøreledningfrie trikkenettverk i verden.

”Alstom er stolt av å levere Rio’s trikker i tide før sommer olympiaden. Dette er et stort øyeblikk for byens innbyggere og for besøkende fra hele verden, og trikken vil medvirke til å redusere trafikkkøer og forurensing samtidig som den vil tilby en komfortabel og pålitelig transport som også er effektivt knyttet sammen med andre transportformer”, sier Michel Boccaccio .

Rio’s trikkenettverk består av tre linjer som dekker mer enn 28 kilometer, med 31 stasjoner. Den delen av linjen som er åpnet dekker en avstand på 7 kilometer sammenhengende fra Santos Dumont til Parada dos Museus (Praça Maua). De neste 7 kilometerne åpner før begynnelsen av OL. Vel sammenkoblet med andre transportformer, vil disse trikkelinjene betydelig forbedre trafikken i sentrum av Rio.

For komplett pressemelding, se link.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef, Alstom Norden
maria.parent@alstom.com

Som en leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger, utvikler og markedsfører Alstom systemer, produkter og tjenester for jernbanesektoren. Alstom tilbyr det bredeste utvalget av løsninger på markedet - fra høyhastighetstog til t-baner og trikker - tilpassede tjenester (vedlikehold,modernisering) , infrastruktur og signalløsninger. Alstom er verdensledende innen integrerte jernbanesystemer. Alstom hadde en omsetning på 6,9 milliarder euro og bokførte ordrer på 10,6 milliarder euro i regnskapsåret 2015/16. Alstom har hovedkontor i Frankrike, er til stede i over 60 land og har ca 31 000 ansatte. I Norden har vi ca 450 ansatte og vi har vårt hovedkontor i Stockholm. . www.alstom.com/nordics