Jesper Söderström blir ny administrerende direktør i Amadeus

Nåværende markedssjef Jesper Söderström blir ny administrerende direktør for Amadeus Scandinavia, den markedsledende leverandøren av IT-løsninger til reisebransjen.

Stockholm, 22. juni 2011: Jesper Söderström, i dag skandinavisk markedssjef hos Amadeus, blir ny administrerende direktør når Janchrister Egnefors slutter i selskapet etter 13 år. Jesper Söderström, 44 år, har mer enn tolv års erfaring med å drive og støtte utviklingen av nye og eksisterende bedrifter med økt virksomhetsvekst som mål. I løpet av karrieren har han arbeidet både med bedriftsledelse, salg, markedsføring og porteføljehåndtering.

– Jeg er blitt vist stor tillit, og det føler jeg et stort ansvar overfor. I løpet av de årene jeg har jobbet i reisebransjen, har det skjedd en god del endringer, også i Amadeus. Jeg ser frem til å lede selskapet og hjelpe det å håndtere disse og kommende endringer i bransjen. Jeg har mange gode medarbeidere ved min side, og det gjør det hele lettere, sier Jesper Söderström.

Jesper Söderström begynte sin karriere i reisebransjen allerede i 1992 i forretningsreisebyrået Nyman & Schultz. Etter noen år hos American Express Travel arbeidet han fra 2000 til 2005 som produktdivisjonssjef i SMART Scandinavia, et selskap i SAS som ble kjøpt opp av Amadeus i 2002. Mellom 2005 og 2009 hadde Jesper Söderström ansvar for det globale forretningsområdet lavpristflyselskaper i Amadeus IT Group. De siste to årene har han arbeidet som markedssjef for Amadeus Scandinavia. I denne stillingen har Jesper Söderström hatt ansvar for blant annet etablering og styring av produkt- og tjenesteporteføljen samt selskapets kanalstrategi og varemerkebygging.

– Jesper er en resultatorientert person med den rette kombinasjonen av energi, erfaring og lederegenskaper. Dessuten har han vist at han evner å bygge opp langvarige og lønnsomme relasjoner både internt i bedrifter og med kunder og andre samarbeidspartnere, noe som er minst like viktig, sier Holger Taubmann, Vice President Northern, Eastern, Central & Southern Europe (NECSE) hos Amadeus.

Jesper Söderström tiltrer 1. august.

Director, Marketing Division, Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Bite Communications
Tlf.: +46 8 402 01 00
E-post: amadeus@bitepr.se

Amadeus er den ledende leverandøren av avanserte teknologiløsninger og transaksjonstjenester for den globale reisebransjen.

Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, togselskaper, rederier osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell og behandlet over 850 millioner transaksjoner i 2010.

Amadeus har sine sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (databehandlingssenter) og dessuten regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. Amadeus har 73 lokale Amadeuskontorer verden over, som bistår kunder i 195 land. -.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC”. For kalenderåret 2010 rapporterte selskapet inntekter på EUR 2 683 millioner og et driftsresultat før avskrivninger på EUR 1015 millioner. Amadeus-konsernet har over 10 270 ansatte over hele verden, og 123 nasjonaliteter er representert på sentralkontorene.

For nærmere informasjon besøk www.amadeus.com/sca