SJ distribueres globalt etter banebrytende avtale med Amadeus

Sammen med Amadeus tar SJ nå det første steget mot en enklere reising hvor togreiser – uavhengig av operatør eller land – kan bestilles like enkelt som flyreiser. Avtalen følger flere viktige overenskomster mellom Amadeus og andre ledende togoperatører i Europa, og er en viktig milepæl på veien mot en mer miljøvennlig reising med større valgfrihet.

Stockholm, 30. november 2012: SJ har undertegnet en avtale med Amadeus som innebærer at togselskapets reisetilbud vil bli distribuert både i Sverige og internasjonalt gjennom alle salgskanalene til Amadeus med 91 000 forhandlere globalt.

For reisebyråene – og de reisende – innebærer det en mer fleksibel og raskere bookingprosess, uansett om reisen foregår innenfor eller utenfor Sverige, da bestillingen av SJs tilbud vil bli integrert i reisebyråenes standardprosesser. For SJ innebærer dette at de vil kunne nå helt nye markeder og dermed få store muligheter til å øke salget både innen- og utenriks.

– Dette vil gjøre det mye enklere for forretnings- og fritidsreisende å bestille både svenske og internasjonale togreiser i én og samme booking. Samarbeidet med Amadeus fører også til et åpnere og mer transparent konkurrenslandskap, sier Thomas Mann, distribusjonssjef hos SJ. Vi håper at dette vil føre til en økning av etterspørselen etter togreiser som en bærekraftig og praktisk transportmåte, fordi det er den moderne løsningen på de behovene dagens reisende har.

Som et første steg vil SJs tilbud bli distribuert via Amadeus Agent Track. Løsningen vil være tilgjengelig fra reisebyråenes standardbookingsverktøy Amadeus Seling Platform. Det innebærer en raskere og enklere togbestilling og muligheten til å kombinere tog og fly i én og samme booking. Med Agent Track kan man også bestille og kombinere SJs og andre europeiske ekspresstogoperatørers tilbud, noe som vil gjøre toget til et likeverdig alternativ til flyet på strekninger som trafikkeres av begge disse transportmidlene.

Planen er at man innen kort tid også vil distribuere SJ gjennom online-reisebyråkanalen (via Web Services Track), for å sikre at togreiser distribueres via alle reisebyråkanaler. Allerede i dag kan man bestille SJ gjennom Amadeus E-Travel Management (via Corporation Track), et selvbookingsverktøy som benyttes av forretningsreisende.

Lanseringen av Agent Track vil skje trinnvis. Pilotering er allerede igangsatt og testingen vil gjennomføres på slutten av året.

Avtalen med SJ kan ses i lys av hvordan europeiske reisende i større og større grad velger tog fremfor fly, ofte av miljøhensyn. Frem til lanseringen av Amadeus’ plattform Railo Sales har det imidlertid ikke eksistert noen standardisert måte for reisebyråer å bestille reiser fra ulike togoperatører rundt om i Europa. At SJ, på linje med togoperatørene Trenitalia og franske SNCF, nå velger å distribuere sine reiser gjennom Amadeus, er enda et steg mot et mer miljø- og reisevennlig Europa, der reisebyråene enkelt kan bestille ulike togoperatører i én og samme kanal.

Dette samsvarer også med EUs mål om å ha rammene for et bookings- og betalingssystem for kombireisende på plass innen 2020, som et ledd i å redusere transportgenererte utslipp og avhengighet av oljeimport.

– Med raskere og raskere tog og flere deregulerte jernbaner, åpnes dørene for at dagens reisende får mer enn fly å velge mellom. At SJ sammen med Amadeus nå er med og på alvor integrerer toget i reisemiksen, føles svært positivt, sier Jesper Söderström, adm. dir. hos Amadeus Scandinavia. Vi håper at vi snart kan knytte flere skandinaviske togoperatører til Agent Track, slik at de reisende kan få tilgang til et bredest mulig tilbud når de bestiller tog.

Mer fakta

• Med den første tog-GDS-en noensinne muliggjør Amadeus distribusjon av togreiser til flere potensielle passasjerer takket være Amadeus' omfattende nettverk av reiseselgere.
  • Amadeus Global Rail Sales Platform gir både reiseselgere (reisebyråer, online-reisebyråer og forretningskjeder) og togselskapenes direktesalgskanaler tilgang til togreiser, samt bookings- og billetteringskapasitet.
  • Til dags dato har SNCF, Eurostar, Thalys, Lyria, Trenitalia og SJ valgt Amadeus som sin globale multikanalsdistribusjonspartner, og vi arbeider med å integrere flere ledende togselskaper i Amadeus Global Rail Sales Platform innen kort tid.
  • Amadeus Rail er den delen av Amadeus-foretaket som er dedikert til å imøtekomme togselskapenes behov. Selskapet distribuerer tilbudet fra over 100 togselskaper, inklusive Deutsche Bahn og spanske Renfe, samt leverer IT-tjenester.
  • Amadeus Rail har mer enn 250 ansatte togeksperter i fem kompetansesentre (Nice, Bad Homburg, Sydney, Toronto og Madrid).
  • For mer informasjon, besøk www.amadeusrail.net.

Kontaktinformasjon Amadeus Scandinavia
adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Kontaktinformasjon SJ
SJs presseavdeling: +46 107 51 51 84

Amadeus er en ledende transaksjonsbehandler og leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen over hele verden.

Kundegruppene omfatter reiseleverandører (f.eks. flyselskaper, hoteller, jernbaner, ferger osv.), reiseforhandlere (reisebyråer og nettsteder) og reisekjøpere (bedrifter og privatpersoner).

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell og behandlet over 947 millioner fakturerbare reisetransaksjoner i 2011.

Amadeus har sine sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor og markedsføring), Nice (utvikling) og Erding (Operations – databehandlingssenter) og dessuten regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsnivå har Amadeus kundevirksomhet i 195 land gjennom 73 lokale kommersielle Amadeus-organisasjoner.

Amadeus er notert på børsene i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia under tickeren “AMS.MC”. Det er en del av IBEX 35, STOXX Europe 600 Index, og Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

For kalenderåret 2011 rapporterte selskapet komparative (like-for-like) inntekter på EUR 2 712 millioner og et driftsresultat før avskrivninger på EUR 1 039 millioner. Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, og 123 nasjonaliteter er representert ved sentralkontorene.

For nærmere informasjon om Amadeus, besøk www.amadeus.com/sca

Om SJ
Hver dag reiser 100 000 mennesker med SJ og 5 000 medarbeidere arbeider for at togreisene skal være sikre, pålitelige, bekvemme og enkle. SJ har 600 daglige avganger og trafikkerer 160 stasjoner mellom København og Narvik. Alle reiser med SJs tog i Sverige er merket med Bra Miljöval. I 2011 hadde SJ en omsetning på 8 milliarder svenske kroner.