Alain Van Groenendael utnevnt som ny styreleder og konsernsjef for Arval

Report this content

Med 30 års erfaring tiltrer nå Alain Van Groenendael som styreleder og konsernsjef for det franske konsernet Arval, en spesialist på fullservice leasing av biler til bedriftsmarkedet.

Alain Van Groenendael har tilbragt store deler av sin karriere i Citibank, hvor han har hatt en rekke ulike roller. Her oppnådde han stillingen som konsernsjef for Citibanks forbrukerbank i Vest-Europa, i tillegg til at han var medlem av bankens lederkomité. Han har også hatt stillingene som styreleder for Lån- og Finansdepartementet i PPR Group samt styreleder og konsernsjef for Finaref.

I 2008 ble Alain Van Groenendael utnevnt til styremedlem og visekonsernsjef for BNP Paribas Personal Finance. I 2015 ble han forfremmet til styreleder for selskapet og ble en del av lederkomiteen for avdelingene International Financial Services og Retail Banking i BNP Paribas Group. Alain Van Groenendael spilte en ledende rolle i den internasjonale utviklingen av gruppen, da han bidro til et bredt spekter av strategiske partnerskap med finansielle tjenesteytere, bil- og utleieindustrien samt lanseringen av en digital transformasjon av selskapet.

Fra november 2017 til juni 2018 var han styreleder for Opel Vauxhall Finance. Parallelt var Alain Van Groenendael også visepresident for ASF (Frankrikes sammenslutning av spesialiserte finansielle selskaper) samt president for Eurofinas (Europeisk forbund for forbrukerfinansiering).

"Det er med stor stolthet jeg starter i Arval. Jeg vil gjerne anerkjenne min forgjenger Philippe Bismut, som har vist stort ansvar, grundighet og modighet i løpet av sine åtte år i stillingen. Det er nå mitt ansvar å skape nye innovative løsninger slik at vi kan tilpasse våre tilbud til stadig endrede behov for mobilitet. Arvals ansatte i alle 29 land kan stole på min totale forpliktelse til vår felles suksess", sier Alain Van Groenendael.

Alain Van Groenendael er uteksaminert fra ICHEC Brussels Management School, i tillegg til en utdannelse som salgsingeniør fra Saint-Louis universitet i Brussel.

Han tiltrådte rollen som styreleder og konsernsjef for Arval 1. januar 2019.

Kontakt for ytterligere opplysninger:

Arval

Michael Benabdallah, General Manager – michael.benabdallah@arval.no - +47 907 38 710 Stian Eriksen – stian.eriksen@arval.no - + 47 23 00 70 70

Om Arval:

Arval ble grunnlagt i 1989 og er heleid av BNP Paribas. Selskapet spesialiserer seg på fullserviceleasing for bedrifter og tilbyr skreddersydde løsninger til sine kunder som spenner fra små- og mellomstore bedrifter til store internasjonale konsern. Arval optimaliserer ansattes mobilitet og påtar seg samtidig all risiko som er forbundet med flåteadministrasjon. Ekspertrådgivning og servicekvalitet er grunnleggende prinsipper i Arvals kundeservice og leveres av mer enn 6.500 ansatte i 29 land. Arval har en total bilflåte på ca. 1,1 millioner kjøretøy på verdensbasis. Arval er en av grunnleggerne av Element-Arval Global Alliance, verdens eldste og – ledende allianse for flåteadministrasjon med 3 millioner biler i 50 land. Arval inngår i BNP Paribas’ kjernevirksomhet Retail Banking. Les mer på: www.arval.no

Om BNP Paribas:

BNP Paribas er en ledende bank i Europa, med internasjonal rekkevidde. Banken har tilstedeværelse i 73 land og har mer enn 196 000 ansatte, hvorav 149 000 i Europa. Konsernet har sentrale posisjoner innen sine tre hovedaktiviteter: Domestic Markets og International Financial Services (hvor dagligbank-nettverket og finansielle tjenester er dekket av Retail Banking & Services) og Corporate & Institutional Banking, som betjener to kundesegmenter: bedriftskunder og institusjonelle investorer. Konsernet hjelper alle sine kunder (enkeltpersoner, samfunnslag, gründere, SMB, konsern og institusjonelle kunder) med å realisere deres prosjekter gjennom løsninger som omfatter finansiering, investering, sparing og beskyttelsesforsikring. I Europa har konsernet fire indre markeder (Belgia, Frankrike, Italia og Luxembourg) og BNP Paribas Personal Finance er den ledende spesialisten innen forbrukslån i Europa. BNP Paribas er i ferd med å rulle ut sin integrerte dagligbank modell i Middelhavslandene, i Tyrkia, i Øst-Europa samt et stort nettverk i den vestlige delen av USA. Innen segmentene Corporate & Institutional Banking og International Financial Services, har BNP Paribas en ledende posisjon i Europa, en sterk tilstedeværelse i Amerika, samt en raskt voksende virksomhet i Asia og Stillehavsområdet. Les mer på: www.bnpparibas.no