Askeladden starter opp igjen

- Norges største båtmerke lever videre
Askeladden starter opp igjen produksjon og salg av Norges mest kjente båtmerke. Tidligere daglig leder Henrik J. Askvik har sammen med industriinvestoren Mons Tore Lyssand overtatt varemerket, produksjonsrettighetene og bygningsmassen, og skal nå videreføre det populære båtmerket.

- Jeg er svært glad for at vi har lykkes med å kunne starte opp igjen produksjonen av Askeladden. Det har vært en tung tid for alle involverte, men vi har jobbet på spreng for at Askeladden skal leve videre. Det har vi nå fått til, og jeg tror dette er godt nytt for mange båtelskere rundt om i landet, sier Henrik J. Askvik.

Askvik var selv medeier og daglig leder i det konkursrammede selskapet Henrik J. Askviks Sønner AS, som ble startet av hans bestefar med samme navn for snart 100 år siden, i 1911. Det nye selskapet vil ha navnet Askeladden Boats AS, hvor Askvik blir daglig leder.

Forsiktig produksjonsstart
- Oppstarten vil bli forsiktig og produksjonsstart er planlagt 3. kvartal 2009. Vi får tilbakemeldinger fra forhandlere rundt om i landet at Askeladden navnet fortsatt lever i beste velgående og at det selges båter. Med en nøktern oppstart vil det skapes en god etterspørsel for Askeladden båtene frem mot 2010 sesongen, sier Askvik.

Solid kapitalbase sikrer fremtiden
Det nye driftselskapet Askeladden Boats AS vil bli et 100% eid datterselskap av Askeladden Holding AS som overtar varemerke, former, produksjonsrettigheter, driftsmidler, råvarelager og sjøeiendommen ved Askvik kai. Industrieiendommen overtas av Moly AS hvor Askeladden Boats AS blir leietaker.

Morselskapet Askeladden Holdning AS vil eies av Moly AS (66%) og Henrik J. Askvik (34%). Bak Moly AS står Mons Tore Lyssand som har lang erfaring med industrivirksomheter, både som leder og eier. Lyssand vil være leder for styrene i den nye selskapsstrukturen. Det nye selskapet vil bli solid kapitalisert, hvor det til sammen vil bli reist omkring 70 millioner kroner i første omgang.

Positiv Innovasjon Norge
Askeladden Boats har også vært i positive samtaler med Innovasjon Norge.
- Innovasjon Norge synes det er positivt at en så ressurssterk eiergruppering ønsker å satse videre på båtproduksjon i Hordaland, sier ass. direktør Rolf H. Sørland i Innovasjon Norge Hordaland.

Distribusjon som tidligere
Johs Lunde Marine Group AS kjøpte lageret av ferdige båter og båter under montering i januar. Disse selges nå gjennom forhandlere. Askeladden Boats AS vil fortsette det gode samarbeidet med Johs Lunde Marine Group, og bistå med å få disse båtene omsatt gjennom eksisterende salgskanaler. Selskapet ønsker i hovedsak å videreføre distribusjonen av Askeladden gjennom tidligere distribusjonskanaler i Norden. På denne måten får vi videreført kompetanse, salg, service og support også i distribusjonsnettverket til beste for Askeladdens trofaste kunder, avslutter Henrik J. Askvik.