Verdenspremiere i Norge - i dag

NYTT TEKNO-FLAGGSKIP
Glem baugpropell og navigasjonsutfordringer. Som første fritidsbåt i Europa får Askeladdens Commuter 11 verdens mest avanserte fremdriftssystem, Zeus Pod Drive.

- Commuter 11 er høyteknologi med løsninger som aldri tidligere har vært lansert i en fritidsbåt. Dette gir helt spesielle sjøegenskaper og praktiske fasiliteter, sier teknisk direktør Georg Askvik i Askeladden. Båten ble avduket i dag klokken 1230 av Olav Heyerdahl på båtmessen Sjøen for Alle i Lillestrøm.

Går sidelengs og roterer rundt sin egen akse
Det helt spesielle fremdriftssystem Zeus Pod Drive er kort forklart doble kontraroterende propeller montert på to Pod Drives som kan svinge individuelt. Zeus Pod Drive gir Commuter 11 oppsiktsvekkende manøvreringsegenskaper, høyere topp- og marsjfart, og radikalt lavere drivstofforbruk.Systemet er utviklet av Cummins MerCruiser Diesel og Mercury Marine.
- Båten roterer lett rundt sin egen akse, går rett sidelengs til kai, og med Zeus Skyhook dynamisk posisjonering holder den nøyaktig posisjon uavhengig av vær og vind, forteller Georg Askvik.

Fjernstart systemer om bord med mobilen din
Båtens elektriske systemer er innovativt integrert, slik at systemene kommuniserer med hverandre. Dette gir helt nye muligheter, som fjerndiagnostikk og systemkalibrering fra leverandør mens båten er i sjøen. Med mobil og båtens GSM-utstyr kan systemer om bord i Commuter 11 fjernstartes, båten kan varmes opp, og lys kan tennes om bord. GSM-utstyret gir også alarmvarsling til mobiltelefonen ved brann, tyveri eller lekkasje.

Pro Bridge – førermiljøet for profesjonelle
Sjøkapteinen Bjørn Møllerhaug, med 35 års fartstid fra hurtigbåter på norskekysten, har vært med å utvikle førermiljøet ombord. Møllerhaug har tidligere designet førermiljø for Redningsselskapets båter. Med vekt på sikkerhet og komfort er funksjoner og komponenter integrert i en ergonomisk helhet.
- Resultatet er et førermiljø som ingen så langt har sett maken til i en norskprodusert fritidsbåt, sier Georg Askvik. Båten får også joystick for fingerlett styring. I Commuter 11 lanserer Simrad sitt nye GB40 Glass Bridge-navigasjonssystem som blant annet har en skjerm på hele 19-tommer. Båten har også Recaro pilotstol med maritim luftfjæring som ivaretar sikkerhet og komfort i grov sjø.

Miljøvennlig materialvalg
Commuter 11 er leveringsklar tidlig på nyåret i 2009 og prises opp mot fire millioner, avhengig av utstyrsnivået. Det høyteknologiske flaggskipet blir ny storebror i Commuter-serien, med to romslige sovecabiner. Eget tørkeskap for vått tøy er plassert akterut. Produsenten satser miljøvennlig, og båten blir 100 prosent fri for teak og annet tropisk trevirke. Commuter 11 leveres med treverk fra Or og Ask. Båten er også utstyrt med Askeladdens miljøvennlige bunnstoff på lik linje med resten av Askeladdens båtmodeller.

FAKTA: ASKELADDEN COMMUTER 11
Lengde: 11,9 meter
Bredde: 3,9 meter
Dyptgående 0,9 meter
Tørrvekt: ca 8 tonn
Diesel-kapasitet: 900 liter (to separate tanker)
Ferskvann: 200 liter
Varmtvann: 50 liter
Kjøleskap: 130 liter
Fryseskap: 45 liter
Sengeplasser: Akterkabin 2, forkabin 2
Septikk: Aktertoalett 1*50 liter. Fortoalett: 1*80 liter.
Prisantydning: 3,8-4,6 milloner NOK
Fremdriftssystem: 2 x Cummins QSB 5,9L - 380 HK med Zeus 3500 Pod drives
Toppfart: Ca 38 knop

Om Askeladden:
Henrik J. Askviks Sønner AS i Os i Hordaland har levert over 95 000 båter, er landets største på fritidsbåter, og har eksport til 19 land verden over. Se og www.askeladden.no