• Atea AS/

Hurtigruten digitaliserer og velger Atea Norge som totalleverandør av sky- og IT-driftstjenester for sine skip og kontorer

Med ruten langs norskekysten og flere spesialbygde ekspedisjonsskip er Hurtigruten verdensledende på aktive reiser i polarområdene.

Nå har selskapet inngått avtale med Atea Norge på sky- og IT-driftstjenester, samt hardware, til en verdi på flere hundre millioner. Avtalens varighet er på tre år med mulighet for ytterligere forlengelse.

Hurtigruten blir stadig mer teknologiorientert, og tar sikte på å bruke IT-løsninger for å bedre gjesteopplevelsen. Derfor hadde Hurtigruten behov for en innovativ partner som kunne gi støtte, både operasjonelt og som rådgivere for fremtidige muligheter.

-       I et marked som hele tiden krever at vi er nytenkende og teknologisk fremoverlente, er vi avhengige av en partner som er stor og solid, men samtidig fleksibel. Derfor valgte vi Atea, sier Robert Grefstad, CIO og SVP IT i Hurtigruten.

Videre ønsket Hurtigruten å redusere både kompleksitet i IT-strukturen og kostnader. Det er gjort grep som sentralisering og standardisering av IT-tjenester, stabilitet av IT-infrastruktur, overvåking og driftseffektivisering. Det er også blitt opprettet en døgnåpen servicedesk.

-       Atea ble valgt i sterk konkurranse med andre leverandører. Utslagsgivende for beslutningen var tilgang til løsninger, tjenester og kompetanse for å kunne gi gode gjesteopplevelser i dag og i fremtiden, fortsetter Grefstad.

Driftsavtalen inngår i digitaliseringsstrategien til Hurtigruten med innovative løsninger og tjenester til deres ansatte og gjester. Avtalen skal sikre en skalerbar, fleksibel og rask IT-plattform, med tilgang til samtlige kommersielle og administrative verktøy. Inkludert i avtalen ligger støtte for Hurtigrutens 13 skip og kontorer i seks land.

Hurtigruten har valgt en tredelt hybrid cloud-løsning: SharePoint og testmiljø i public cloud, et eget datasenter for hvert skip som Atea drifter, mens systemene for kontorstøtte og systemene som kommuniserer mot skipene er hos Atea.

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea, sier avtalen henger høyt.

-       Dette er en svært viktig avtale for Atea. Å få være med på Hurtigrutens teknologiske reise passer svært godt med vår ambisjon om å drive frem innovasjon og digitalisering, og samtidig tilby både eksisterende- og nye kunder de beste tjenestene til konkurransedyktige priser. I leveransen benytter vi vår spisskompetanse fra flere lokasjoner med å levere tjenester til både skip og landbaserte kontorer.

Hurtigrutens digitale løft er allerede godt i gang, implementering fra Atea ble ferdigstilt tre måneder før tiden.

-       Vi ser frem til å være en viktig brikke i Hurtigrutens transformasjonsfase hvor vi kontinuerlig skal være med og forbedre deres IT-tjenester, avslutter Jacobs.

Om Hurtigruten:

Siden 1893 har Hurtigruten brakt last, lokale passasjerer og internasjonale turister på den legendariske ruten langs norskekysten med  11 skip som daglig anløper 34 havner mellom Bergen og Kirkenes. Gjennom datterselskapet Hurtigruten Svalbard er Hurtigruten også den den største aktøren innen opplevelsesturisme på Svalbard. Hurtigrutens hovedkontor ligger i Tromsø, men selskapet har også ni øvrige kontorer over hele verden. Hurtigruten har rundt 2500 ansatte og hadde en omsetning i 2016 på rundt 4,4 milliarder kroner.

www.hurtigruten.no

Om Atea Norge (Atea AS):
Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 25 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 31 milliarder i 2016.

www.atea.no

Robert Grefstad, CIO & SVP IT i Hurtigruten AS, mobil (+47) 922 43 300
Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge, mobil (+47) 908 28 216

Atea er Norges ledende og mest sertifiserte IT-leverandør, og har bredde- og spisskompetanse innenfor alle deler av IT-infrastrukturmarkedet. Vi er 1650 ansatte og har kontorer i 23 byer fordelt over hele Norge. Atea-konsernet er Norden og Baltikums største, samt Europas nest største leverandør av IT-infrastruktur. Selskapet er notert på Oslo Børs og omsatte for omtrent NOK 31 milliarder i 2016. www.atea.no