ATLAS COPCO BRINGER ENERGIBESPARELSER UTEN SIDESTYKKE TIL LAVTRYKKSANLEGG

Atlas Copco har introdusert en ny kompressor for anlegg som krever oljefri lavtrykksluft med presis leveringsmengde og trykk: ZB VSD- en frekvensstyrt, direktedrevet oljefri sentrifugalkompressor. Med markedets laveste driftskostnader og laveste støynivå, er Atlas Copcos høyeffektive ZB VSD ideell for installasjoner som krever fullstendig oljefri luft med høy kvalitet og lavt trykk.

ZB VSD er en integrert, entrinns maskin som leverer 1900 –3800 m3/t oljefri luft ved 0.5 – 1,7 bar(g) trykk. Den er ideell for prosesser som vannbehandling, fluidisering, fermentering, kjøling og tørking. Det er den første kompressoren fra Atlas Copco med frekvensstrying (VSD) og direkte drift. Utviklet fra det velprøvde VSD konseptet, bruker ZB en integrert frekvensomformer for kontinuerlig justering av hastigheten på den direktedrevne motoren, slik at levert luftmengde alltid tilpasses det aktuelle forbruket. Resultatet er konstant leveringstrykk og presis kontrollert luftmengde. Systemet reduserer også energiforbruket vesentlig. I løpet av maskinens levetid vil ZB VSD langt på vei betale seg selv i form av spart energi. ZB VSD er en komplett, integrert pakke. Koble til strøm, kjølevann og rørnett og den er klar til å kjøres igang. Fordi ZB VSD ble designet som en totalpakke, har den ingen ”speed windows” – hastighetsområder der man ikke kan kjøre pga høyt vibrasjonsnivå – men er vibrasjonsfri og i full overensstemmelse med EMC direktivene (Electro Magnetic Compatible). Standard utstyr på denne komplette kompressorpakken inkluderer det velprøvde Elektronikon kontroll- og overvåkingssystemet, luftinntak, avblåsningsventil med lyddemper og lyddempet karosseri som reduserer støynivået til 67 db(A). Vedlikeholdet av ZB VSD begrenser seg til et mimimum. Uten gearboks er denne en-trinns maskinen fullstendig oljefri. Borte er dermed de tradisjonelle tapene i oljepumpe og gearboks og miljøbelastninger som skyldes olje. Med stabil trykkluftleveranse og lavt energiforbruk i en høyeffektiv alt-i-ett pakke, setter ZB VSD den nye standarden i det meget krevende lavtrykksmarkedet.