Energisparing med Atlas Copco's nye blåsemaskiner i ZL-serien

Energisparing med Atlas Copco's nye blåsemaskiner i ZL-serien Atlas Copco introduserer en ny generasjon blåsemaskiner med ekstraordinære tekniske data. Ved hjelp av nye tekniske løsninger og valg av nye typer materialer har Atlas Copco klart å forbedre energieffektiviteten og redusere belastningene på miljøet gjennom lavere energibehov. Blant annet har Atlas Copco tatt i bruk en ny tre-vinget rotor for å reduserer energibehovet samtidig som lydnivået senkes. Den nye serien blåsemaskiner har fått betegnelsen ZL, og de første maskinene har allerede kommet til Norge. Fokus på miljø Behovet for blåsemaskiner er økende i hele verden, spesielt for arbeidsoppgaver som stiller høye krav til miljøfaktorene - som for eksempel vannrensing og røkgassrensing. Det er også et økende behov for energieffektiv materialtransport der pneumatisk rørtransport har tatt over for andre metoder. Ettersom mediene som transporteres er utvidet fra sement til også å gjelde korn og ulike granulater og fôr til oppdrettsfisk, stilles det store krav til kvaliteten på luften som leveres. Den må være absolutt ren og oljefri. Fullstendig ren og oljefri luft Dette har Atlas Copco tatt spesielt hensyn til i utviklingen av ZL- serien. ZL leverer absolutt oljefri luft og har samtidig markedets laveste lydnivå og høyeste energieffektivitet. ZL-serien leveres komplett, klar til start. Maskinen er montert på en ramme som eliminerer behovet for fundament og vibrasjonsdemping. Om det er behov for å skreddersy maskinen til en aktuell applikasjon, leveres det også forskjellig standard tilbehør - for eksempel et kabinett som senker lydnivået ytterligere. ZL-serien kan levere fra 70 mbar til 1000 mbar overtrykk og dekker luftbehov fra 18 til 8000 m3/h. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=35036 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/19/20040219BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/19/20040219BIT00430/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/19/20040219BIT00430/bild.html Bilde