• Atlas Copco/

Atlas Copco presenterer de nyeste innovasjonene innenfor teknologi med lave utslipp ved BAUMA 2019

På BAUMA 2019 vil Atlas Copco presentere nytt og bærekraftig luft-, kraft- og pumpeutstyr som reduserer driftsutgifter gjennom forbedret ren driftsteknologi, tilkoblingsmuligheter og allsidighet.

Hall FS / Stand 1108/1, 8.–14. april 2019, München, Tyskland

Andrew Walker, leder av Atlas Copco Power Technique Business Area sier: "Våre kommende nyvinninger er et resultat av de nyeste fremskrittene innenfor litiumionbatteri-teknologi, Stage V-kompatible motorer og energieffektive elektriske motorer – kombinert med digitalisering og tilkoblingsmuligheter. Ved å optimalisere dette utstyret gjennom vår kompetanse på drivenheter og kontroller, er vi i stand til å gi kundene de løsningene som kreves for å forbedre ytelsen, samtidig som de støtter arbeidet med å redusere karbonutslipp og støynivå."

Atlas Copco vil også benytte utstillingen som et forum som gir kundene veiledning om Stage V-motorreguleringer og hvordan utstyret vårt kan lette arbeidet frem mot fullt regelsamsvar.  I lys av dette vil Atlas Copco lansere en gratis e-guide i forkant av BAUMA, som skisserer hva Stage V er, dens betydning for operatører, og hvordan den er relevant for dagens og fremtidige design og bruk av mobile kompressorer, lensepumper, lystårn og generatorer.

Forbedring av luftkvaliteten og senking av støynivået er tilbakevendende utfordringer for offentligheten, kommuner og de som kjøper og bruker anleggsmateriell. Derfor inviterer Atlas Copco folk til BAUMA og stand 1108/1, hvor selskapet vil presentere innovativt utstyr som er mer stillegående, renere, gir mindre fotavtrykk og reduserer karbon- og støynivåutslippet, samt har et høyere ytelsesnivå og allsidighet.

Atlas Copco vil faktisk vise en ny serie som benytter ren driftsteknologi: E-luftdrevne mobile kompressorer og den nesten lydløse batteridrevne HiLight Z3+  lystårn. Denne nye driftsteknologien er et alternativ til dieseldrevne enheter i storbyområder og offentlige arrangementer. Ingen dieselmotor betyr ingen tanking, noe som øker effektiviteten og autonomien på et arbeidssted.  I tillegg er vedlikeholdet optimalisert og støynivåene redusert.  Det viktigste ved E-Air-kompressorene og Z3+-tårnet, er at de ikke gir utslipp, noe som betyr at eierne ikke trenger å bekymre seg om fremtidige utslippsregler. Dessuten er de lette å installere og koble til.

På steder hvor det ikke er mulig å bruke elektrisk eller batteridreven teknologi, som f.eks. eksterne steder uten tilgang til nettet eller i applikasjoner med høyeffektkrav, vil kundene kunne dra nytte av Atlas Copcos integrering av avanserte motorer med fast hastighet og variabel hastighet i Stage V-kompatibelt dieseldrevet anleggsutstyr. Nyvinninger på dette området som vil presenteres på utstillingen, inkluderer de nyeste modellene fra QAS5-generatorserien, samt den nye QAS VSG-generatoren med variabel hastighetsteknologi: Begge modellene gir mindre drivstofforbruk og utslipp sammen med et mindre økologisk fotavtrykk.

QAS VSG (variabel hastighetsgenerator) representerer en gamechanger når det gjelder driftsbesparelser, ytelse og pålitelighet. Den overlegne lavlastegenskapen til QAS 35 VSG, som har automatisk variabel hastighetsregulering fra 800 til 2550 o/min og et innebygd Power Management System (PMS), gjør det mulig å redusere drivstofforbruket med opptil 40 prosent i forhold til sammenlignbare modeller.

De nyeste QAS 5-modellene tilbyr sluttbrukere innenfor bygg, arrangementer og industrien mer stillegående drift, et 20 prosent mindre økologisk fotavtrykk i forhold til sammenlignbare modeller på markedet, redusert motorutslipp, raskere plug-and-play parallellkjøring, forbedret drivstofføkonomi, 24 timers autonomi og lavere total eierkostnad. Dermed hjelper QAS 5-serien kundene med å bedre flåteutnyttelsen og øke investeringsavkastningen.

Videre vil Atlas Copco presentere den nye Smart Air XC4004-kompressorkontrollen, som er IP67-godkjent og gjør det mulig for brukerne å øke oppetiden ved å gi rask innsikt via et brukervennlig grensesnitt. I tillegg vil de nyeste modellene fra vår portable kompressorserie, XATS vises. De kommer med det intuitive PACE-systemet (trykkjustert gjennom kognitiv elektronikk). Dette gjør det mulig å velge flere trykk- og luftmengdeinnstillinger, slik at operatørene kan forbedre utnyttelsen av en kompressor og øke avkastningen på investeringen. I tillegg kan besøkende oppleve et bredt spekter av håndholdt verktøy.

I forkant av BAUMA vil Atlas Copco også kunngjøre nye tillegg til WEDA +-serien med elektriske nedsenkbare pumper; inkludert nye løsninger for slampumping. Selskapet vil også vise sin komplette portefølje med overflatepumper. Dette inkluderer PAS tørrpumpe-løsning som støtter mange forskjellige bruksområder; f.eks. kloakk, storbybygg og nødssituasjoner. Eksperter vil også være til stede for å forklare hvorfor WEL-pumper er den optimale løsningen for ”well-point” applikasjoner.

Besøkende vil også få mulighet til å lære om de siste utvidelsene av FleetLink telematikk-systemet som gjør det mulig for operatører å spore plassering og bruk av utstyret i sanntid. Imens kan man ved å skanne QR-koden som vises på alle Atlas Copco-enheter, få tilgang til alt relevant innhold gjennom PowerConnect-appen: manualer, reservedeler, servicevideoer og mye mer. I tillegg vil Atlas Copco lansere den nye LightThePower-appen for å hjelpe kundene med å finne riktig størrelse på lys- og generatorutstyr og oppnå enkel parallellkjøring.

Jon-Andreas Ellefsen, Salgssjef Norge, Atlas Copco Power Technique Nordic
Telefon: +47 911 431 24, Email: jon-andreas.ellefsen@no.atlascopco.com

Atlas Copco er en ledende global leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. Konsernet betjener kunder med innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, bygg- og gruveutstyr, elektrisk verktøy og monteringssystemer. Atlas Copco utvikler produkter og tjenester som fokuserer på produktivitet, energieffektivitet, sikkerhet og ergonomi.  Selskapet ble opprettet i 1873 og har sitt hovedkontor i Stockholm, med global rekkevidde som omfatter mer enn 180 land. I 2017 hadde Atlas Copco inntekter på BSEK 116 (BEUR 12) og ca. 47 000 ansatte. Lær mer på www.atlascopcogroup.com.

Kraftteknikk
Gode ideer fremskynder innovasjon. Atlas Copco Power Technique gjør industrielle ideer om til ledende teknologi innenfor luft-, kraft- og pumpeløsninger. Våre entusiastiske medarbeidere, kompetanse og service gir bærekraftig verdi til bedrifter overalt.

Portabe Air er en avdeling i Atlas Copcos forretningsområde Power Technique. Divisjonen utvikler, produserer og markedsfører et omfattende utvalg av mobile og energieffektive kompressorer, håndholdte lett-demoleringsverktøy og industrifokuserte løsninger, som høytrykksforsterkere og luftutstyr av høy kvalitet. Produktene brukes i mange forskjellige bransjer, inkludert bygg, gruvedrift, olje og gass samt utleie. Avdelingens hovedkvarter er i Antwerpen i Belgia. De viktigste produktutviklingssentrene og produksjonsanleggene befinner seg i Europa, Asia, Sør-Amerika og Nord-Amerika.

Power and Flow er en avdeling i Atlas Copcos forretningsområde Power Technique. Divisjonen designer, produserer og markedsfører en omfattende serie med mobile og energieffektive generatorer, lystårn og pumper. Sammen med forskjellige tilbehør og tilkoblingsløsninger. Produktene brukes i mange forskjellige bransjer, inkludert bygg, industri, gruvedrift, avvanning og utleie. Divisjonens hovedkvarter er i Zaragoza, Spania. De viktigste produksutviklingssentrene og produksjonsanleggene befinner seg i Europa, Asia, Sør-Amerika og Nord-Amerika.

Tags: