Skräddarsydd Audi TT räckte till 16 000 barn

Nu har ”The Tailormade Audi” – det vill säga den specialdesignade TT Roadster som skänkts av Audi till förmån för UNICEF – utauktionerats av Bukowskis. Intäkterna går oavkortat till UNICEF:s arbete för utbildning i de tsunami-drabbade områdena och räcker till 16 000 skolbarn.

Det var i februari som samarbetet mellan Audi och auktionsföretaget Bukowskis offentliggjordes. Audi hade beslutat att skänka sin specialdesignade TT Roadster, kallad ”The Tailormade Audi”, till en välgörenhetsauktion för UNICEF. Bilen togs fram under 2004 med hjälp av ett team unga svenska designers och har fått en unik lack och klädsel, skapad av Audis dotterbolag quattro GmbH enligt designteamets specifikation. Den har även bland annat fått briljantslipade diamanter, rosa turmaliner och vitt guld i växelspaksknoppen – samt en särskild smyckes- och kläduppsättning framtagen i linje med bilens design. TT:n såldes på Bukowskis Stora Moderna Vårauktion den 28 april och blev där det dyraste designobjektet med ett slutpris på 340 000 kronor. Denna summa omvandlas nu till 200 så kallade school-in-box, som var och en innehåller övningshäften, pennor, sudd, kritor, saxar, linjaler, en pedagogisk träklocka, räknekuber och tre laminerade planscher med alfabet, multiplikationstabellen och andra räknetabeller. Varje barn får dessutom en egen skolväska. En school-in-box räcker till 80 elever, vilket innebär att 16 000 barn kan dra nytta av intäkterna från försäljningen av TT:n. – Eftersom vi är helt beroende av frivilliga bidrag är detta ett välkommet tillskott. Det här är för övrigt första gången vi har auktion på ett föremål som skänkts till UNICEF via Bukowskis. Förhoppningsvis kan det inspirera andra att hjälpa till, säger Véronique Lönnerblad, generalsekreterare för UNICEF Sverige. – Vi är naturligtvis mycket glada över att en av våra bilar kunnat bidra till något som blir till nytta för så många barn, kommenterar Claes Jerveland, chef för Audi Sverige. Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / The Tailormade Audi