Aura Light har kjøpt armaturprodusenten Zobra

Det svenske belysningsfirmaet Aura Light har kjøpt opp Zobra, et svensk firma som utvikler og produserer armaturer for offentlige miljøer. Oppkjøpet tar Aura Light ytterligere et steg fremover som en komplett leverandør av energieffektive løsninger innenfor belysning.

Zobra har et bredt sortiment av armaturer for offentlige miljøer og fokuserer på innovativt produktdesign. Hovedkontoret ligger i Vimmerby der de også har produksjonen av armaturer. Bedriften har vunnet «Dagens industri utmerkelse – Årets Gasellföretag» tre år på rad. I 2010 kjøpte Zobra bedriften Noral som er et sterkt varemerke innen utendørsarmaturer.

– Vi er glade for å være en del av Aura Light konsernet og kunne komplettere Aura Lights sortiment med våre produkter og vår kompetanse innenfor armaturer, sier Michael Engstrand, CEO Zobra AB.

Aura Light tilbyr en bred produksjonsportefølje med lyskilder, LED-løsninger, armaturer og lysstyring. I 2012 kjøpte Aura Light IQ Sensortech, en av Sveriges ledende leverandører innenfor belysningsstyring.

– Oppkjøpet av Zobra er en viktig del av Aura Lights vekststrategi og våre kunder etterspør i større grad komplette belysningssystemer. Dette oppkjøpet er et betydningsfullt skritt for oss som komplett leverandør av lyskilder, lysstyring og armaturer av høyeste kvalitet, sier Martin Malmros, CEO Aura Light International AB.

Oslo, 27 mars 2015

Aura Light AS

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Thorbjørn Evensen, Salgssjef, Aura Light AS,
+47 22 88 39 11, +47 977 21 946, thorbjorn.evensen@auralight.no

Om Aura Light
Aura Light er en belysningsprodusent som leverer bærekraftige belysningsløsninger til profesjonelle kunder, slik at de kan redusere kostnader, energiforbruk og miljøpåvirkninger. Aura Light er kjent for lang levetid, høy kvalitet og energireduksjon, der Aura Light belysningsløsninger kan redusere energiforbruket med opptil 80 prosent. Grunnlaget for Aura Light ble lagt allerede i 1930 under navnet LUMA og Long Life lysrør har blitt produsert siden 1980. Hovedkontoret ligger i Stockholm, Sverige. Aura Lights datterselskaper og distributører selger belysningsløsninger over hele verden, og kundene er først og fremst i industrien, detaljhandel og offentlig sektor. Aura Light har ca 250 ansatte og en omsetning på ca 70 millioner euro. Les mer på www.auralight.no.

Om Zobra
Zobra er et svensk armaturfirma som utvikler, produserer og markedsfører funksjonalitetsriktig belysning med god design for offentlig miljø. Bedriften har 63 ansatte i Sverige og har produksjon ved hovedkontoret i Vimmerby. Zobra har under bedriftens tiårige historie etablert seg god kunnskap innen funksjonsriktig belysning med god design for offentlig miljø. Les mer på www.zobra.se.

Sitater

Michael Engstrand, CEO Zobra AB