Baker 30.000 lussekatter på dugnad

Report this content

I Baker Hansen bakeri på Majorstuen i Oslo har administrasjonsavdelingen og bakere stilt til felles dugnad de siste to ukene for å bake 30.000 lussekatter for hånd. – Alle må trå til for at vi skal imøtekomme etterspørselen etter lussekatter til Luciadagen mandag 13. desember, sier eier av Baker Hansen, Morten Hals.

Baker Hansen er Oslos eldste bakeri og eies og drives av familien Hals i fem generasjoner.

– For oss er det en årlig tradisjon å samles til bakedugnad i bakeriet på Majorstuen de første to ukene av desember. Administrasjonsavdelingen, familien Hals og bakere samarbeider for å sikre at vi får levert 30.000 lussekatter til alle våre butikker og kunder, sier styreleder og eier av Baker Hansen, Morten Hals.

Lussekatter er en type gjærbakst som inneholder ekte safran og som formes som s-formede boller.
– Vi elter, knar, triller, former og pynter hver eneste lussekatt på ekte håndverks vis. Barnehager, skoler, bedrifter, institusjoner og foreninger står på kundelista den korte tiden vi har bollene til salgs. For å levere nok lussekatter, uten at det skal gå utover produksjonen av julekaker og brød, må alle hjelpe til. Dette er den travleste tiden på året for oss i Baker Hansen, sier Hals.

Luciadagen feires i Norge, Sverige, Danmark, Finland og på Island. Særlig sterkt står skikken i Sverige, hvor den har blitt feiret siden 1893. Verdens lengste Luciatog går i forbindelse med Luciakonserten i Globen i Stockholm, med 1.200 deltagere. Opprinnelig er Luciadagen en liturgisk minnedag i den katolske kirke og i den ortodokse kirkes liturgiske kalendere for en siciliansk martyr. Lucia var en katolsk helgen som led martyrdøden på Sicilia på 300-tallet etter Kristus.

Kontaktperson i Baker Hansen:
Morten Hals, eier og styreleder
morten.hals@bakerhansen.no

Monika Holmen Steinlein, markedskonsulent
Mobil: 98620771
monika@bakerhansen.no

Baker Hansens deler gjerne sin oppskrift på lussekatter:
300 g smør
1 liter melk
4 dl sukker
15 g salt
2 g safran
1 ss vann
100 g gjær
1,8 kg hvetemel

1 egg til pensling
Rosiner til pynt

Eltes deigen i kjøkkenmaskin skal den eltes sakte i fem minutter og raskt i ti minutter. Stekes på 210 grader i tolv til 15 minutter.

Om Baker Hansen
Baker Hansen er familieeid og Norges eldste bakerikjede, med røtter tilbake til 1861. Baker Hansen har en tradisjon som er forankret i respekt for råvaren og håndverket. Kvalitet er rettesnoren for alt vi gjør. I Baker Hansen selges varene kun gjennom egne utsalg. Det betyr relativt små serier og mye håndarbeid. Gode råvarer, god kontakt med kundene og dyktige fagfolk som er stolte av faget sitt, er kjerneverdiene i den tradisjonsrike bakerkjeden. Baker Hansen består av 27 utsalgssteder i Oslo, Bærum, Hønefoss og Drammen. Til sammen 200 personer jobber i selskapet. Les mer om selskapets historie på www.bakerhansen.no

Tags: