Livet. Keith Richards’ selvbiografi

​Tirsdag 26. oktober lanseres en av tidenes største rockbiografier. Med sin egen direkte og umiskjennelige stemme, forteller Keith Richards selv om et levd liv – fra oppveksten i landlige omgivelser, hvordan musikken til Chuck Berry og Muddy Waters nærmest ble en besettelse, til å ta gitaren til dens ytterste grenser og sammen med Mick Jagger danne The Rolling Stones.

Med grenseløs ærlighet avslører han rockens opp- og nedturer, fra den meteoriske berømmelse og de notoriske dopbeslagene til kvinnene, alkohol- og heroinavhengigheten som har gjort ham beryktet. Den levende legenden forteller hvordan han skapte de revolusjonerende riffene som kjennetegner ”Gimme Shelter” og ”Honky Tonk Women”, om forholdet til den like beryktede Anita Pallenberg (mor til tre av hans barn), og om Brian Jones’ tragiske død. Vi følger Keith fra forelskelsen i Patti Hansen til hans forhold til Mick på den ultimate roadturen som vi har ventet på å høre mer om – om et uhemmet, fryktløst liv levd på kanten.

Som en ekte og ruvende original har han alltid har gått sine egne veier, sagt hva han har ment, og gjort sine egne ting. En motvillig fredløs, rock n’ rolls ubestridte hellraiser og en av de største gitargudene gjennom tidene: Keith Richards har formet et liv de fleste av oss bare kan drømme om – og ofte misunne. Nå har rockens største ikon endelig gitt oss rockens desidert viktigste selvbiografi.

PRESSEKONFERANSE OG RELEASEFEST:

Livet lanseres verden over tirsdag 26.10. Den norske utgivelsen feires med en hyllest til en av rockens aller viktigste stilskapere på Parkteatret mandag 25. fra kl. 19.

FAKTA:

Siden utgivelsen av sitt første album i 1964 har The Rolling Stones produsert et overveldende antall album: 29 i studio, 10 live og 33 samlealbum. Ti av deres studioalbum er blant magasinet Rolling Stones’ ”500 største album gjennom tidene”.

The Rolling Stones hadde sin første turné i 1963, og har vært aktive siden det. Siden år 2000 har de spilt 264 konserter og tjent over £ 670 millioner, noe som gjorde dem til tiårets Billboards’ top touring act.

Keith ble rangert som nr. 10 på Rolling Stones’ magasin ”100 største gitarister gjennom tidene”, og 14 av sangene han skrev sammen med Mick Jagger er på bladets liste over ”de 500 største låtene gjennom tidene”. I deres karriere som spenner over fem tiår har The Rolling Stones solgt mer enn 150 millioner album og singler.

Livet er skrevet sammen med James Fox, forfatteren av White Mischief, en moderne klassiker med handling fra kolonitidens Kenya.

KEITH RICHARDS/ James Fox:
LIVET.
SELVBIOGRAFIEN