Næringslivet etterspør it-sikkerhet på forsvarsnivå

Report this content

–It-sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt forsvarsindustrien er nå etterspurt i privat næringsliv, sier administrerende direktør Jan Erik Njå i informasjonssikringsselskapet Bedriftssystemer. Bedriftssystemer omsatte i 2009 for 41,2 millioner kroner, og hadde et resultat på 340 000 kroner.

– Det er særlig sikkerhetsløsninger som både kan krypteres og fysisk sikres hvor vi merker økende interesse fra privat næringsliv, idrettslag og organisasjoner. At mye av utstyret i tillegg er mobilt og robust gjør det som skreddersydd til bygg- og anleggsbransjen, olje- og offshoreindustrien, fiskerisektoren og helsebransjen, sier Njå. Njå var en av fire gründere som etablerte Bedriftssystemer i 1990 da den tidligere datadivisjonen i Alcatel Norge ble skilt ut som et eget selskapet. Bedriftssystemer selger løsninger for sikring av sentrale servere, arbeidsstasjoner og mobile enheter. Det være seg krypterte minnepinner og disker, ulike typer krypteringssoftware, portkontroller og brannmurløsninger, samt robuste PC-er og PDA-er. I 2009 lanserte selskapet nye krypteringsløsninger for PC-er, minnepinner med passordbeskyttelse, innebygde sikkerhetsapplikasjoner og applikasjoner for sporing og destruering av informasjon på avveie. – Vi har 20 års erfaring med leveranser av it-sikkerhetsutstyr til forsvarsindustrien. For et par år siden begynte vi å tilby toppsikkerhet også til privat næringsliv, og nå har vi fått fotfeste i dette markedet. Vi er i ferd med å bygge opp et bredt forhandlernettverk, sier Njå. Flere av løsningene Bedriftssystemer leverer bygger på de samme krypteringsløsningene som det forsvarsindustrien i USA og flere europeiske land krever for beskyttelse av topphemmelig data En rekke av Bedriftssystemers produkter er godkjent i henhold til FIPS 140-2 nivå 3-standarden, noe som er en forutsetning for levering til bla. det amerikanske forsvaret. Også organisasjoner og idrettslag har fattet interesse for robust og mobilt datautstyr. – Utstyr som tåler kulde, snø, regn og sterkt lys er etterspurt blant annet fra trenere innen uteidretter. Eksempelvis benytter Mika Kojonkoski og hopplandslaget seg av vår robuste Getac-PC for videoanalyser under trening og renn, sier Njå. Bilder ligger vedlagt.