Offshore: DBB Jack-Up Services tredobler kapasiteten med nye fartøy

Med investeringen i to nye jack-up fartøy tredobler DBB Jack-Up Services kapasiteten og styrker selskapets markedsposisjon innen vedlikehold av offshore vindturbiner. Skipene er bygget for å tåle ekstreme værforhold, og de fungerer både som vanlige skip og jack-up rigger hvor skroget er forhøyet over havoverflaten på fire ben. De nye tilskuddene til flåten vil møte den økende etterspørselen i Danmark og resten av Europa, og selskapet forventer ytterligere investeringer i fremtiden.

Århus, 28. august 2012 - Med kjøpet av en splitter ny båt og kontrakt for ytterligere ett nytt jack-up fartøy, tar Aarhus-selskapet DBB Jack-Up Services ytterligere grep om markedet for spesialiserte tjenester innen offshore vindturbinindustrien. Begge de nye fartøyene er betydelig mer teknisk avanserte enn andre fartøy i markedet og tåler dessuten langt tøffere værforhold. Skipene brukes til å utføre transport og heving av hovedkomponenter for vindturbinene, samt transport av teknisk personell som reparerer og vedlikeholder offshore vindturbiner.

DBB Jack-Up Services eier allerede det eneste fartøyet i markedet som er skreddersydd til bruk for offshore vindturbiner. I følge administrerende direktør i DBB Jack-up Services Thorsten Jalk vil de to nye fartøyene være svært viktige for selskapets videre utvikling da de møter markedets behov for fleksible løsninger for vedlikehold av offshore vindturbiner.

Disse fartøyene kan brukes i værharde forhold og på dypere vann. De har bedre løftehøyde og tåler mer vekt enn noe annet fartøy i markedet. Dermed svarer disse fartøyene på etterspørselen fra energiselskaper og vindturbinprodusenter i Europa. Kort sagt, har vi investert i det riktige verktøyet som har omfattende utnyttelsesgrad i et utfordrende offshoremarked. Derfor er dette en investering i fremtiden," sier Jalk.

DBB Jack-Up Services har tredoblet kapasiteten med disse kjøpene. Videre har selskapet en opsjon på ytterligere to splitter nye skip og ambisjoner om å kjøpe ytterligere fire eller fem skip om to til tre år. Styreleder i DBB Jack-up Services Vagn Lehd Møller påpeker at selskapet har gjort investeringene uten å ha en charteravtale på plass, men ut fra en ambisjon om å bli markedsleder.

Vi har valgt en offensiv strategi fordi vi har stor tro på at det er en spesifikk etterspørsel etter det vi har å tilby. Vi har omfattende erfaring på dette området og er det eneste selskapet som tilbyr skreddersydde jack-up fartøy. I tett samarbeid med våre kunder ser vi gode muligheter til å optimalisere driften av offshore vindturbiner og utvikle næringen. Vi har store ambisjoner for videre vekst for vår virksomhet. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa," sier Lehd Møller.

Private equity fond gjorde investeringene mulige

Investeringene i nye skip var mulige å gjennomføre etter at private equity fondet Odin Equity Partners tok over en betydelig andel av aksjene i januar 2012. Odin ser også gode vekstmuligheter for DBB Jack-up Services.

Vi er svært glade og takknemlige for at våre investeringer støtter veksten i et dansk selskap. Historisk har danske selskaper vært markedsledende innen bærekraftig energi, og DBB er intet unntak. DBB Jack-Up Services leverer akkurat den tjenesten som eiere av vindmøller etterspør, fordi tjenesten er pålitelig og fleksibel. Derfor tror vi at investeringene i nye skip vil bidra til å styrke DBB Jack-up Services’ ledende markedsposisjon," sier grunnlegger av og partner i Odin Equity Partners Esben Bay Jørgensen.

Om de nye jack-up fartøyene

JU#2 (WIND PIONEER)

• 50 meter langt og 28 meter bredt
  • Kran med løftekapasitet på opp til 300 tonn
  • Kan operere på vanndybder ned til 40 meter

JU#3 (det nye jack-up fartøyet)

• 80 meter langt and 32 meter bredt
  • Kran med løftekapasitet opp til 500 tonn
  • Kan operere på vanndybder ned til 50 meter

Vedlagt

• Bilde av DBB Jack-Ups nåværende fartøy

For mer informasjon, kontakt
DBB Jack-Up Services A/S
Thorsten Jalk, Administrerende direktør

Odin Equity Partners
Esben Bay Jørgensen, Partner

Om DBB Jack-Up Services A/S
DBB Jack-Up Services A/S ble etablert 1. januar 2008 som et søsterselskap til Dansk Bjergning og Bugsering A/S (DBB – Danish Salvage and Towing Company Ltd.) Selskapet er privateid og holder til hos DBB i Aarhus, Danmark hvor de deler lager, reparasjonsfasiliteter og kontorer. Formålet til DBB Jack-Up Services A/S er primært å tilby førsteklasses tjenester og utstyr til offshore vindmølleindustrien med fokus på vedlikehold. DBB Jack-UP Services A/S driver i dag den selvgående Jack-Up “WIND” under det danske flagget. Foruten de kraver som medfølger dette, følger selskapet også IMO, SOLAS, STCW og alle enheter er klassifisert med IACS medlemsforeninger.

Om Odin Equity Partners
Odin Equity Partners (Odin) er et dansk private equity selskap. Odin ble grunnlagt av Esben Bay Jørgensen, Jesper Wadum Nielsen og Bernd Petersen i 2005. Selskapet investerer i små og mellomstore bedrifter med en omsetning på mellom 200 millioner og 1 milliard danske kroner. Odin forvalter 2,5 milliarder danske kroner, og har investert i flere svenske og danske produksjon og service selskaper. Formålet til Odin Equity Partners er å bidra til langsiktige verdiskapning for selskapene gjennom betydelig økning av størrelsen og overskuddet gjennom strategiske oppkjøp og organisk vekst, i tillegg til gjennomføringen av operasjonelle forbedringer og profesjonalisering av ledelsesstrukturen. For mer informasjon, se www.odinequity.dk.