Boligen er vår viktigste identitetsfaktor

Nordmenn er mer opptatt av hjemmet sitt enn noen gang før. Hele 60 % mener at boligen er viktig for deres identitet. Vi uttrykker oss gjennom boligen vår, og føler at den er identitetsskapende. Den er vårt eget personlige fristed, hvor vi kan utfolde oss.

Undersøkelsen ”Store drømmer. Mindre plass”, som er utarbeidet av Kairos Future, viser at 94 % av nordmennene mener at en god bolig er en forutetning for å trives, og for å ha et godt liv. I tillegg mener norske boligeiere at boligen er viktigere enn utdannelse, språk og kjønn. Hjemmet er altså avgjørende for vår selvoppfattelse.

”Derfor er materialvalget avgjørende når man velger å bygge et nytt hus. Tegl er et bestandig byggemateriale som har en levetid på over 100 år. Det er attraktivt for huseiere, at de kan velge et byggemateriale som signalerer kvalitet og bærekraft. Vi ønsker å uttrykke oss gjennom vårt valg av materialer. Vi er i stigende grad oppmerksomme på hva boligen vår består av, og at designet passer til vår egen stil og uttrykk. Tegl finnes i dag i mange forskjellige farger og former. Det gir muligheter for å finne et uttrykk som passer til enhver stil og personlighet. I tillegg er teglhus sunne å bo i”, forteller Tommy Bisgaard, direktør for Kalk- og Teglværksforeningen.

Drømmehuset er innenfor rekkevidde

78 % av deltakerne i undersøkelsen, ser kostnader til vedlikehold og forbedringer som en investering, som gjør boligen mer verdifull og ettertraktet. En av de tingene vi gjerne vil investere i er bl.a. energirenovering, som oppleves som et kvalitetsløft av drømmeboligen. Flertallet av de spurte, bruker rundt 10-15.000 kr. om året på boligen sin.

”Nordmenns beskrivelse av drømmeboligen er som regel ganske beskjeden, men den er innenfor rekkevidde. Det er sjelden ville fantasier. Vi ønsker oss en bolig som er holdbar, bærekraftig og samtidig flott å se på. Mursteinshus krever minimalt med vedlikehold, og tegl får med tiden en patina som gir boligen et mer elegant og særpreget utseende. Tegl er samtidig med på å skape et sunt inneklima og forurenser ikke naturen og drikkevannet. Alt sammen er faktorer som inngår som viktige elementer i vår selvoppfattelse,” uttaler Tommy Bisgaard.

Direktør Tommy Bisgaard, Kalk- og teglværksforeningen, Telefon: 45 3332 3434 eller Mobil: 45 5124 5424. E-mail: kalktegl@mail.dk