Seier over ulovlig visning av TV-sport

(Oslo 8. desember 2005) Østfold-puben Elias Pizza og Grillbar er blitt dømt til å stoppe den ulovlige visningen av sendinger på CANAL+ SPORT, i følge en kjennelse avsagt av Fredrikstad Tingrett. Serveringsstedet som ligger like utenfor Fredrikstad må også betale saksomkostningene.

I kjennelsen fremkommer at ”Saksøkte har ikke villet tegne abonnement og har således ikke rett til å vise sendingene slik det gjøres på storskjerm i restaurantlokalet.” TV-distributør Canal Digital og C More Entertainment, som blant annet eier TV-kanalen CANAL + SPORT, gikk i høst til Fredrikstad Tingrett med begjæring om midlertidig forføyning for å stoppe de ulovlige visningene av CANAL + SPORT. Nå har Tingretten avsagt kjennelse som sier at Elias Pizza og Grill må stanse sendingene. Puben må også betale saksomkostningene. Seieren i Fredrikstad Tingrett er den tredje saken distribusjonsselskapet Canal Digital har tatt til retten. Distribusjonsselskapet har vunnet alle tre sakene. ”Problemet med ulovlig visning er stort og vi følger derfor følger nøye med. Seieren i Tingretten viser at det nytter å gå til kamp mot aktører som mangler respekt for lovverket,”sier administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital Norge. Rundt 250 serveringssteder i hele Norge har avtale med Canal Digital om visning av TV-sport for pubgjester. ”Canal Digital inngår lovlige avtaler med serveringssteder slik at det skal være mulig å vise CANAL + SPORT for gjester”, sier Svein Erik Davidsen, administrerende direktør i Canal Digital Norge. Visning uten avtale er brudd på både åndsverkloven og markedsføringsloven. ”Når noen serveringssteder tar seg til rette med gratisvisninger ødelegger dette den lokale konkurransen for de serveringsstedene som følger loven. Vi mottar tips løpende fra gjester og konkurrenter og kommer til å følge nøye med framover”, sier Svein Erik Davidsen. Canal Digital og C More Entertainment har til enhver tid rundt 50 serveringssteder under oppsyn i hele Norge. Jakt på ulovlig TV-visning skjer blant annet ved planlagte razziaer basert på tips om at serveringssteder ikke har visningsavtalene i orden. Et synlig autorisasjonsmerke ved dør, i vinduet eller ved TV-en er det sikreste tegnet på at stedet har gyldig avtale. Elias Pizza og Grillbar som ble dømt i Fredrikstad Tingrett har nå inngått lovlig avtale med Canal Digital Norge og kan vise TV-sport lovlig for gjestene. Vedlegg bilder: Godkjent autorisasjonsklistremerke Portrett av Svein Erik Davidsen Kontaktperson Cathrine Barth-Nossum, Informasjonssjef Canal Digital, Mobil: 9181 2429 Om Canal Digital Canal Digital AS er Nordens ledende TV-distributør og et heleid selskap i Telenor. Canal Digital har hovedkontor i Norge og datterselskap i Sverige, Danmark, Norge og Finland. De nordiske datterselskapene har ansvar for det enkelte lands salg, markedsføring, kundeservice og kontakt med nasjonale kringkastere. Mer enn 2,9 millioner nordiske husholdninger får direkte eller indirekte TV-signaler fra Canal Digital. Canal Digital distribuerer 80 TV-kanaler og 20 musikkanaler, samt internett til kabel-TV-kunder og spill.