Ny internettbasert løsning forenkler bilbransjens hverdag

(OSLO, 19. januar 2005:)Konsulentselskapet Capgemini har utviklet en unik løsning for bilbransjen for beregning av verdi på innbyttebiler. Løsningen er en videreføring av produktet AutoKalkyle, men kommer nå som en fullstendig internettløsning.

Den nye løsningen har direkte tilgang til Statens Vegvesens database Autosys. Ved kun å taste inn bilens registreringsnummer, vil alle opplysninger om bilen fremkomme automatisk. Plattformen er utviklet på J-Boss, som også er helt ny som utviklingsverktøy. Med AutoKalkyle slipper man å ringe Brønnøysund for opplysninger om hvorvidt bilen har heftelser. Brukeren kan simpelthen taste inn registreringsnummeret, og programmet vil gi beskjed om eventuelle heftelser. Deretter kan man taste inn bilens nøkkelopplysninger og få bilens beregnede salgsverdi automatisk opp på skjermen. Etter ytterligere et par enkle tastetrykk, får man et flott salgsark eller mulighet for direkte overføring av salgsprospekt til salgsportaler på nettet, via CarWEB til Finn, Zett og Bilguiden. Steve Gunkel er ansvarlig for bilsektoren i Capgemini. Ifølge han er den nye løsningen svært brukervennlig og vil i tillegg forenkle bilbransjens hverdag betydelig. Ettersom programmet ligger ute på Internett, vil det ikke være behov for vedlikehold og sikkerhetskopier. Brukerne av systemet vil også bli spart for stadige utsendelser av oppgraderinger ettersom den nye løsningen er internettbasert. - Denne løsningen vil bidra til å gi bilforhandlere, importører og bilverksteder økt inntjening, samtidig som man får bedre tid til oppfølging av både kunder og egne brukte biler for videresalg. Capgemini har brukt betydelige ressurser i utviklingen av denne løsningen, sier Steve Gunkel. Gunkel sier løsningen kun krever at brukeren taster inn bilens registreringsnummer. Programmet vil da automatisk finne opplysninger om bilens forventede salgsverdi ettersom systemet beregner dette på bakgrunn av årsmodell, type, status, registreringsnummer og kilometerstand. Løsningen innhenter også automatisk opplysninger som for eksempel 1. og 2.-gangs registrering, om bilen er bruktimportert, om det er firmabil, når bilen skal til periodisk kjøretøykontroll, motorinformasjon, hengerinformasjon, utstyrsinformasjon og en rekke andre ting. Ved taksering fremkommer også omregistreringsavgifter og veiavgifter automatisk. Informasjonen fremkommer av en bakenforliggende database som blir vedlikeholdt av Capgemini. Systemet har også egen mulighet for salgsprospekt, takstskjema, automatisk påføring av utstyr på bilen for raskere salg og alle muligheter for prisutregninger. Kundeoppfølging er integrert i løsningen med blant annet Direkte Mail som gir oppfølging til potensielle kunder. Systemet gir forhandlere full oversikt over alle sine tilbud på innbyttebiler, og også mulighet for administratornivå slik at lederen får full oversikt over selgernes tilbud og hvor langt i prosessen de har kommet. Brukeren kan i tillegg også avmerke skader på innbyttebiler mens man jobber på nettløsningen og deretter skrive ut alle skjemaer som PDF-filer. Det finnes også implementert en egen løsning for å kunne hente inn kun vognkortinformasjon. - Internettutviklingen har kommet svært langt og AutoKalkyle baserer seg på denne utviklingen. Systemet gir automatikk i arbeidet og representerer noe helt nytt for bilbransjen, avslutter Gunkel. Om Capgemini: Capgemini er en internasjonalt ledende leverandør av tjenester innen Consulting, Technology og Outsourcing. Vi har en unik måte å jobbe sammen med våre kunder på, som kalles the Collaborative Business Experience. Gjennom en forpliktelse for felles suksess og aktiv bruk av vårt globale nettverk, ledende teknologipartnere, metodikk og verktøy, hjelper vi våre kunder til å oppnå bedre og vedvarende forretningsresultater. Capgemini har 60.000 ansatte over hele verden og omsatte for 5,754 milliarder Euro i 2003. For ytterligere informasjon:Steve Gunkel, mobil: 48 10 55 19Tlf: 24 12 79 12 Ytterligere informasjon og kontaktadresser er tilgjengelig på no.capgemini.com