Bred paneldebatt om ME - Norges mest omdiskuterte sykdom, i Cappelen Damm: NB! torsdag 10. november kl. 19.00

I kjølvannet av forskningsnytt om ME fra Haukeland Sykehus, som har vakt internasjonal oppsikt, og utgivelsen av Jørgen Jelstads bok De bortgjemte, arrangerer Cappelen Damm en bred paneldebatt i forlaget torsdag 10. november kl. 19.00 . Blant de medvirkende er politiske rådgiver Tord Dale i Helse- og omsorgsdepartementet, stortingspolitiker og tidligere statsråd Laila Dåvøy og lege og forsker Øystein Fluge fra Haukeland.

Informasjon om deltakerne og debattleder:

Tord Dale , politisk rådgiver i Helse- og omsorgsdepartementet.

Jørgen Jelstad - journalist, pårørende og forfatter av "De Bortgjemte - og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom".

Dr. Øystein Fluge - lege og forsker ved Haukeland universitetssykehus. Hovedforskeren bak den oppsiktsvekkende studien på bruk av kreftmedisin mot ME. Studien har vakt internasjonal oppmerksomhet og er omtalt av blant annet BBC, New Scientist og Der Spiegel. Flere karakteriserer studien som et mulig gjennombrudd i ME-forskningen.

Medisinprofessor Ola Didrik Saugstad - leder Pediatrisk forskningsinstitutt på Oslo Universitetssykehus og er en av Norges mest renommerte medisinske forskere. Saugstad er selv pårørende, og han har vært en sentral talsmann i ME-debatten i mange år. Gikk nylig ut på TV2 og krevde granskning av behandlingen av de sykeste ME-pasientene.

Lege, blogger og helseaktivist Maria Gjerpe . Ble kåret til årets superheltinne i sosiale medier i 2011 og har markert seg som en sterk samfunnsdebattant som taler de langtidssykes sak. Gjerpe er selv rammet av ME.

Stortingspolitiker Laila Dåvøy (KrF). Hun har gjennom flere år vært ME-pasientenes fremste talsperson i toppolitikken. Dåvøy har hatt to ministerposter i tidligere regjeringer og var også tidligere leder av Norsk Sykepleierforbund.

Ruth Astrid Sæter skal lede debatten. Hun er journalist og medierådgiver, og avtroppende generalsekretær i ME-foreningen.

Ta kontakt for mer informasjon.
Anne Østgaard: anne.ostgaard@cappelendamm.no / mobil 971 64 649