Idol som bakgrunnsteppe i skarp ungdomsroman

Mangeårig TV 2-journalist Renate Nedregård debuterte tidligere i år med boka Mirakel. Her møter vi 21 år gamle Rakel som er blitt superstjerne etter at hun som 17-åring ble headhuntet til Idol. Nå som Idol igjen er over oss, er dette stoffet enda mer aktuelt enn før.

Hovedpersonen Rakel vant ikke Idol, men i ettertid har hun vunnet hele verden. Hun har brutt med hjembyen Bergen og gamle venner i Ten Sing-miljøet, og føler seg veldig ferdig med det, helt til hun en dag blir konfrontert med sin fortid. Hun mottar en mail fra kordirigenten og gamlekjæresten: "Bli med på jubileumskonsert hjemme i kirken! Du må selvsagt synge solo på ditt gamle glansnummer." ”Aldri i livet,” sier Rakel. ”Glitrende idé,” svarer PR-agenten, ”du har et frynsete rykte som du må pynte litt på. Dette er en perfekt anledning til å vise fram den ”ekte”, jordnære Rakel!”

Men veien tilbake blir tøff. Hun har sviktet sin bakgrunn og sine venner én gang. Vil hun – og vil hun klare – å gjøre det godt igjen?

Forfatter Renate Nedregård får med sin erfaring fra TV-bransjen frem et svært troverdig bilde av hva som foregår i Idol-kulissene. Hun har også tidligere vært medlem i Ten Sing-kor og kjenner miljøet godt. Mirakel er spenstig og medrivede og tar samtidig opp verdispørsmål som er viktige for ungdom; det dreier seg om berømmelse og drømmen om dette, vennskap som blir satt på prøve, tilhørighet, kjærlighet og sex. Hva om drømmen om berømmelse går i oppfyllelse? Er det noe man innerst inne ønsker seg? Og hvordan er det mulig, i en slik situasjon, å klare å ta vare på deg selv, den du egentlig er, når identiteten din blir offentlig?

"Debutanten Renate Nedregård har et meget godt stoff mellom hendene – hun kan Ten Sing-miljøet, det kristne verdisettet, hun formidler tekstene godt og risser fint opp dilemmaene og kontrastene i Rakels nye liv."
Guri Hjeltnes, VG

Renate Nedregård (f. 1977) er fra Bergen. Hun har jobbet i NRK og TV 2, reist verden rundt som utenriksreporter i TV 2, og dekket blant annet tsunamien i 2004 /05. De siste årene jobbet hun i TV 2 Nyhetskanalen, i tillegg til å være nestleder i journalistklubben. Nå jobber hun som produksjonsleder for et dokumentarprosjekt om Norges engasjement i Afghanistan for produksjonsselskapet Flimmer Film i Bergen, i tillegg til at hun fortsatt frilanser litt for TV 2.

Renate begynte i Bergen Ten Sing som 14-åring, i korets storhetstid. Det var 130 medlemmer i koret, og venteliste for å komme inn. Hun ble dirigent for koret som 17-åring. Senere tok hun en cand.mag.grad fra UiB i sammenliknende politikk og historie, i tillegg til TV-journalistutdanning fra Volda. Har også studert kinesisk politikk i Shanghai.

Kontakt Renate Nedregård: renatenedregard@gmail.com

Beste hilsen, Informasjonsavdelingen, Cappelen Damm.

Kontaktperson i forlaget:
Turid Oline Hepsø, turid.oline.hepso@cappelendamm.no, tlf.: 21 61 75 84.