Nytt fra Cappelen Damm i uke 42

​Neste uke kommer Beate Grimsruds siste roman En dåre fri, Jonathan Franzen besøker Norge, og helt helt nytt produkt for barn, Levende bok, lanseres. Vi nevner også at Carl I. Hagen er klar med en ny debattbok. Den lanseres på en presskonferanse 25/10 kl 10.30 i Cappelen Damm-huset.

Skjønnlitteratur

Beate Grimsrud: En dåre fri. Om forfatteren Eli som styres av stemmer. Beate Grimsrud er i Oslo 18. – 20. oktober. Onsdag 20. blir hun intervjuet på Litteraturhuset av Finn Skårderud.

Britt Karin Larsen: Himmelbjørnens skog. Romanen er en frittstående fortsettelse av den kritikerroste Det vokser et tre i Mostamägg (2009).

Ida Jessen: Barna (oversatt roman). Boken ble nominert til Nordisk Råds Litteraturpris 2010 fra Danmark. Oversatt av Tor Tveite.

Steve Toltz: En brøkdel av helheten (oversatt roman). En bredt anlagt familieromanen som spenner over femti år, hovedmotiver er forbrytelser, forbrytere og filosofi. Oversatt av John Erik Frydenlund

Delphine de Vigan: Inderjordiske timer (oversatt roman). En intens bok om de usynlige krenkelsene i en verden hvor man risikerer å miste seg selv, helt lydløst. Oversatt av Agnete Øye.

Michel Faber: Ildevangeliet  (Myteserien nr 9). Oversatt av Stian Omland

Milton Hatoum: Foreldreløs i Eldorado
(Myteserien nr 10). Oversatt av kari og Kjell Risvik

Irene Sabatini: Nabogutten (oversatt roman)Om kjærlighetsforholdet mellom Lindiwe Bishop og hvite Ian McKenzie som er naboer i Bulawayo, Zimbabwe.  Oversatt av Guro Dimmen.

Jo Sannem: De vanlige (noveller).

Hanne Bramness: Uten film i kameraet (dikt)

Nils-Øivind Haagensen: Haruki og jeg
(dikt). Tenkte samtaler mellom forfatteren Haruki Murakami og poeten Nils-Øivind Haagensen

Synne Lea: Du har et sted å løpe inn (dikt). Synne Leas debutsamling Alt er noe annet som da den kom i 2003 ble gjenstand for stor og positiv oppmerksomhet.

Maria Tryti Vennerø: Neverland ( skuespill ). Død og popkultur blir kopla saman på ein absurd og morosam måte. Urpremiere på Det Norske Teatret 22. oktober.

Tidsskrift:

VAGANT nr 3. Årets tredje nummer av Vagant omtaler et knippe viktige, nye forfatterskap og går inn i to av tidens viktigste debattemner: forholdet mellom menneske og natur, og hvordan hjerneforskningen endrer vårt syn på oss selv.

For spørsmål om skjønnlitteratur: Kontakt inger.skarre@cappelendamm.no

Barne- og ungdomslitteratur:

Iben Sandemose: Fiat og farmor i vilden sky (bildebok, 2-6 år)

Tania Kjeldset: Stine på klassetur (slukealder, 7-10)

Camilla Unger og Solveig Lid Ball: Mia, Mons og pusen Per (bildebok, 3-6 år)

Filmkameratene A/S: Elias - Duppe redder dagen (bildebok, 1-3 år)

Tor Åge Bringsværd og Anne G. Holt: Kokos og larven (bildebok, 2-5 år)

Arne Svingen: Den forfulgte (Marg & Bein, 9-14 år), også som lydbok.

Gudny Ingebjørg Hagen: Jul på månetoppen Storm og jentungen, bok med CD Klaffebok Aktivitetsbok Lek med klistremerker.

Josefine Ottesen: Gjenfødt - Det døde landet (14-18 år)

Andreas Steinhöfel: Rico, Oskar og bakskyggene (10-14 år)

For spørsmål om barne- og ungdomslitteratur kontakt trude.lotvedt@cappelendamm.no

Tor Edvin Dahl og Hilde Hodnefjell:  Mesterpromperen. Gjennomillustrert biografi om den berømte Joseph Pujol fra Marseille, som drev sitt eget teater der han viste sine utrolige prompekunster.

Levende bok. Et helt nytt produkt for barn. Lydbok med bilder på DVD, som kan spilles av på ulike typer DVD-spillere og overføres til mobiltelefoner med display. Her er opplesning, lydeffekter, musikk og bilde i skjønn forening. Velegnet når voksne trenger ro og barnet adspredelse. Kontakt anne.ostgaard@cappelendamm.no for flere opplysninger.

Fakta:

Tøffe turer med trøkk, der hovedkapittelet i årets bok handler om NRKs ekspedisjonen Ingen grenser, skrevet av Lars Monsen

Andreas Viestad: Ekte mat.  Et omfattende og annerledes matverk med oppskrifter og matfilosofi.

For spørsmål om disse faktabøkene kontakt anne.ostgaard@cappelendamm.no.

Ta kontakt med:
Ingunn Lindborg, ingunn.lindborg@cappelendamm.no, 90050247