Tidsaktuell ungdomsroman - drømmen om å bli berømt

Renate Nedregård debuterer med en spenstig, kjapp, elegant og medrivende ungdomsroman. Mirakel er en tidsaktuell bok med Idol og tensing-miljø som bakgrunnsteppe. Renate var selv aktiv i tensing i Bergen i ungdomsårene, og har også mangeårig erfaring fra tv-bransjen.

Renate Nedregård skriver om noe mange ungdommer er opptatt av, og som er et fenomen i tiden: Drømmen om å bli berømt. Disse drømmene blir oppmuntret gjennom program som Idol og X-faktor. Hva om drømmen går i oppfyllelse? Hva om en ung, talentfull og uskyldig jente får oppfylt den største drømmen og blir en verdensberømt popstjerne – uten at hun egentlig har tatt stilling til om det er noe hun ønsker seg? Og hvordan er det mulig, i en sånn situasjon, å klare å ta vare på deg selv, den du egentlig er, når identiteten din blir offentlig?

21 år gammel Rakel er blitt superstjerne etter at hun som 17-åring ble headhuntet til Idol. Hun vant ikke, men i ettertid har hun vunnet hele verden. Hun har brutt med Bergen og gamle venner i tensing-miljøet, og føler seg veldig ferdig med det, helt til det kommer en mail fra kordirigenten og gamlekjæresten: Bli med på jubileumskonsert hjemme i kirken! Du må selvsagt synge solo på ditt gamle glansnummer. ”Aldri i livet,” sier Rakel. ”Glitrende idé,” svarer PR-agenten, ”du har et frynsete rykte som du må pynte litt på. Dette er en perfekt anledning til å vise fram den ”ekte”, jordnære Rakel!” Men veien tilbake blir tøff. Rakel har sviktet sin bakgrunn og sine venner én gang. Vil hun – og vil hun klare – å gjøre det godt igjen?

Renate Nedregård (f. 1977), bosatt i Bergen, har en cand.mag.grad fra UiB i sammenliknende politikk og historie, i tillegg til TV-journalistutdanning fra Volda. Hun har også studert kinesisk politikk i Shanghai. Renate har jobbet i NRK og TV 2, reist verden rundt som utenriksreporter i TV 2, og dekket blant annet tsunamien i 2004 /05. De siste årene jobbet hun i TV 2 Nyhetskanalen, i tillegg til å være nestleder i journalistklubben. Nå jobber hun som produksjonsleder for et dokumentarprosjekt om Norges engasjement i Afghanistan for produksjonsselskapet Flimmer Film i Bergen, i tillegg til at hun fortsatt frilanser litt for TV 2. Mirakel er hennes første roman.
Kontakt Renate Nedregård: renatenedregard@gmail.com / mobil 41412707

Velkommen til lanseringsfest!
Boka Mirakel feires i Bergen torsdag 10. februar på Grand Hotell Terminus kl 19.00, med opplesning og musikalsk overraskelse.

Hilsen Informasjonsavdelingen Cappelen Damm
Kontaktpersoner i forlaget: