TV-serien Taxi får oppfølger i bokform

Hundretusener så TV-serien Taxi med Adil Khan i hovedrollen som advokaten Javar Jafri. Nå har regissøren av serien, Ulrik Imtiaz Rolfsen, skrevet historien videre i en krimroman som lanseres 10. februar. Romanen har fått tittel Gass, og handler om korrupsjon i oljeindustrien.

Pakistansk-norske Javar Jafri jobber nå som politijurist i Økokrim, men han sliter med motivasjonen. Han har også mistanke om at kjæresten Anne er interessert i en annen mann. Når han møter varsleren Siri fristes han både av saken hun påstår å ha bevis for og - ikke minst - av henne. Ledet av Siri begynner Javar jakten på oljeselskapet North Oils bakmenn. Deres utspekulerte planer vil koste hundrevis av menneskeliv og sette Norges fremtid som gasseksportør på spill. Og snart står Javar Jafri øverst på dødslisten.

Som i TV-serien, problematiserer også romanen kulturforskjeller mellom pakistansk-norske og etnisk norske. Javar vi leve et moderne liv, og bryter med det de tradisjonene og verdiene harns foreldre står for. Det fører til konflikter, spenninger og samvittighetskvaler. Gass lanseres neste uke.  Last ned omslag her.

Gass er den frittstående fortsettelsen på tv-serien TAXI. Ulrik Imtiaz Rolfsen har tidligere skrevet og regissert spillefilmen IZZAT fra det norsk-pakistanske miljøet. Han har også regissert den første filmen om Varg Veum, Bitre Blomster, samt krim-komedien Den Siste Revejakta, basert på Ingvar Ambjørnens roman.

Informasjonssjef Ingunn Lindborg, ingunn.lindborg@cappelendamm.no, tel 90050247