Vil dra mannen opp av sofaen

- Vi menn må ta vår egen helse på alvor, sier forfatter Fred Arthur Asdal. Nå er han aktuell med boken Hardt og langt - fra sofagris til Ironman.

Over hele verden er det vekst innen langdistanseidretter, særlig blant menn. For mange av dem handler det om å ta vare på egen helse. Fortsatt er det nemlig slik at det er menn som oftest rammes av livsstilssykdommer.
I den nye boken Hardt og langt - fra sofagris til Ironman deler firebarnsfar, tidligere tjukkas og nå triatlonutøver Fred Arthur Asdal erfaringer og historier fra trening og konkurranser.

- Jeg trener ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan, sier Asdal, som selv har en fortid som tjukkas på sofaen. - Jeg var mer en arbeidsnarkoman enn en treningsnarkoman.

Nå har han deltatt på en rekke konkurranser, som Ironman og Norseman. Og han er ikke alene. Birken er fulltegnet på sekunder. Interessen for Oslo Maraton har eksplodert. Det er ventelister til Norseman. Stadig flere sykler Grenserittet, Nordsjørittet, Trondheim–Oslo eller Kristiansand–Hovden, eller de går turrenn som Grenaderen eller Sesilåmi på ski.

- Vi er MAMIL-ene – middelaldrende menn i lycra. Kall det gjerne en midtlivskrise. Navnet betyr lite, det viktigste er at vi avsetter tid til egen helse. Vi er jo ikke med for å vinne. Vi er uansett for gamle til å bli verdensmestere i noe som helst, sier Asdal .

I England har triatlon blitt den raskest voksende idretten blant menn over førti. Asdal mener årsaken ligger i variasjonen.

- Å kunne veksle mellom flere aktiviteter, som svømming, sykling og løping, gjør at flere finner treningen morsom. Dermed blir det lettere å motivere seg over lengre tid.

Asdal gir i boken tips om hvordan man kan sette mål og oppnå resultater, og hvordan man kan bli en raskere triatlet. Han setter også opp treningsprogrammer for svømming, løping, sykling og viser leserne veien frem mot deres første triatlon. Det finnes ingen fasit på hvordan du skal trene, men som Asdal skriver i boken: Du trenger ikke å gå i alle fellene.

Les mer på: http://hardtoglangt.no/

Ta kontakt for mer informasjon
Tone Hansen, tone.hansen
@cappelendamm.no . Telefon 21 61 75 83 eller 92 43 55 73