Viktigt meddelande till mjölkproteinsallergiker

Cloettas skumprodukter (bl a Juleskum) kan innehålla spår av mjölkprotein. I ett fåtal av våra skumprodukter har synliga chokladspår utanpå produkten upptäckts. Vi vill därför informera samtliga kunder/konsumenter som har mjölkproteinallergi att vara extra observanta.

− Våra konsumenters säkerhet är vår högsta prioritet och vi ser allvarligt på det inträffade. Vi vill därför uppmana alla som är mjölkproteinallergiker att vara extra försiktiga

och inte konsumera skumprodukter med synliga chokladspår på säger Christina Björck, informationschef på Cloetta.

Vi har nu fått in ett fåtal konsumentreklamationer och har därför idag, den 22 december2011, beslutat att informera via pressmeddelande och på vår Hemsida samt annonsera i större dagstidningar fr.o.m. den 24 december. Vi informerar nu också våra kunder så fort det är möjligt.

Vi har identifierat konsumentreklamationerna till fyra olika produktionstillfällen och kommer därför återkalla Juleskum som tillverkats vid dessa tillfällen.

Det gäller följande produkter Juleskum:

Tillverkningsdatum:            Bäst före datum:

2011-04-19 2012-03-19
2011-05-26 2012-04-28
2011-06-01 2012-05-01
2011-10-12 2012-09-11

EAN kod: 7310040056923 samt 7310040056855

Konsumenter som har köpt skumprodukter med förekomst av synliga chokladspår kan vända sig till Cloetta, Konsumentkontakt, 590 69 Ljungsbro alt 013-28 53 31 eller e-post: konsumentkontakt@cloetta.se

För ytterligare information kontakta:

Christina Björck, Informationschef, mobil 070-544 88 78

Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta konfektyrföretag. Varumärket Cloetta står för ansvar och kvalitet men är samtidigt förknippat med glädje, njutning och energi. Cloettas viktigaste varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch och Extra Starka. Cloetta har två produktionsanläggningar, en i Ljungsbro och en i Alingsås. www.cloetta.se