Lettbrus vinner terreng i Norge

Report this content

Lettbrus vinner terreng i Norge Det norske markedet for sukkerfrie drikker er i sterk vekst. Nå er hele 30 prosent av alt brussalg i Norge brus uten sukker, opp fra 20 prosent i 1997. Økt fokus på helse og sunnhet er forklaringen. Internasjonale undersøkelser viser at forbrukerne i økende grad foretrekker sukkerfrie alternativer. I enkelte europeiske markeder står salget av sukkerfrie produkter for nærmere 50 prosent av alt brussalg. Tendensen er klar også i Norge. - Den norske forbrukeren blir mer og mer opptatt av helse og sunnhet. Våre undersøkelser viser at dette er årsaken til at salget av sukkerfritt øker både nasjonalt og internasjonalt. Vi ser en global trend der forbrukerne ønsker alternativer til produkter med sukker, og i Norge er denne tendensen økende, sier Stein Rømmerud, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Drikker AS. Flere valgmuligheter Helsebølgen er noe Coca-Cola ikke ønsker å ignorere. Nå lanserer selskapet den sukkerfrie produktserien Fanta Free som består av to varianter, en med appelsinsmak og en med smak av ananas og grapefrukt. Fanta Free Orange og Fanta Free Pineapple Grapefruit heter nyvinningene, og er den fjerde sukkerfrie lanseringen fra Coca-Cola på 12 måneder. - Fanta Free er et svar på forbrukernes ønsker om et bredere utvalg sukkerfrie drikker. Med introduksjonen av denne produktkategorien økes det sukkerfrie utvalget i det norske markedet ytterligere. Nå er det ikke bare colabasert lettbrus som dominerer i butikkhyllene, sier Stein Rømmerud. Helsebevisst Den store Fanta-Free undersøkelsen som nylig ble gjennomført viser at den norske lettbrusdrikkeren ofte er en person med høyere utdannelse og inntekt, som er helsebevisst og trener mye, og gjerne en kvinne. Hovedargumentene for å velge lettbrus er at den smaker bedre, og at den er sunnere fordi den ikke er tilsatt sukker. Målgruppen for Fanta Free Orange og Fanta Free Pineapple Grapefruit er yngre mellom 15 og 29, og Rømmerud tror selskapet har utviklet et produkt som vil falle i smak hos denne målgruppen. - Begge variantene er resultatet av nitid forbrukertesting mot unge forbrukere. Vi vet at smak er en utfordring på sukkerfrie produkter og at norske forbrukere har andre smakspreferanser enn svensker og dansker. Derfor smaker Fanta Free annerledes i Norge enn i Sverige og Danmark, sier Rømmerud. For ytterligere informasjon, kontakt: Stein Rømmerud, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Coca-Cola Drikker AS Telefon: 67 92 44 13 / 901 19 985 E-post: stein@coke.no Vedlegg: Bilder av Fanta Free og sammendrag av den store Fanta-Free-undersøkelsen. Fakta Coca-Cola Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1928. Siden 1997/98 har Coca-Cola Drikker AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola Light, Vanilla Coke, Fanta, Sprite, TAB X-tra, Bonaqua, Aquarius, Nestea, Powerade og Kuli. Coca-Cola Drikker AS og Coca-Cola Norge AS, som har ansvaret for markedsføringen i Norge, har til sammen ca. 1000 ansatte i Norge. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=69686&fn=wkr0001.doc Fanta-Free-undersøkelsen 2005 http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=1534&lang=NO Fanta Free Orange og Fanta Free Pineapple Grapefruit er de to viktigste, sukkerfrie lanseringene fra Coca-Cola Drikker AS i 2005. http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=1535&lang=NO Fanta Free Orange og Fanta Free Pineapple Grapefruit er de to viktigste, sukkerfrie lanseringene fra Coca-Cola Drikker AS i 2005. http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=1536&lang=NO Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Drikker AS kan glede seg over enorm interesse for den sukkerfrie nyheten Fanta Free.