Report this content

Lørenskog 23. november 2004 Pressemelding: Den klassiske Coca-Cola 0,25L glassflasken med julemotiv er tilbake I år relanserer Coca-Cola Drikker AS den klassiske Coca-Cola 0,25L glassflasken. Med den gode, gamle Coca-Cola nissen på plass er det duket for nostalgisk julestemning i de tusen hjem. - Det har vært en stor pågang fra nordmenn som ønsker den klassiske glassflasken vår tilbake, og ettersom mange forbinder oss i så stor grad med julen, syntes vi dette var en spennende idé, uttaler administrerende direktør i Coca-Cola Drikker AS, John Ustas. Flasken, som tappes på Borg Bryggerier AS i Sarpsborg, er på vei ut i handelen i øyeblikket. Den er produsert i et meget begrenset antall, og er tilgjengelig i et begrenset antall butikker over hele landet. Glassflasken har allerede blitt et populært samlerobjekt. Ustas hadde besøk av to amerikanske samlere, bosatt i Nürnberg i Tyskland allerede mandag denne uken. - To meget ivrige Coca-Cola samlere tok bilturen helt fra Nürnberg i Tyskland til Oslo kun for å få tak i den norske juleflasken, ler Ustas som føler seg trygg på at flasken også blir populær blant norske juleshoppere. Samlermiljøene har allerede begynt å omsette juleflasken på internett. Den klassiske konturflasken til Coca-Cola ble designet i 1915 av den svenske glasskunstneren Alexander Samuelsson. Den kom på det norske markedet i 1926, og er i dag verdens mest kjente drikkevareemballasje. Til redaksjonen: For høyoppløste versjoner av bildene eller ytterligere informasjon, ta kontakt med: Stein Rømmerud (direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Drikker AS). Tlf: 67924413 / 90119985 e-post: stein@coke.no Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Drikker AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Fanta, Sprite, TAB X-tra, Bonaqua, Sansão, Aquarius, Powerade, Nestea, Minute Maid og Kuli. Coca-Cola Drikker AS, har til sammen ca. 1000 ansatte i Norge. Produksjonsvolumet her til lands i 2003 var 315 millioner liter, og Coca-Cola Drikker AS omsatte for drøyt 2,1 milliarder kroner. Se www.coca-cola.no for mer informasjon. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=52746&fn=wkr0010.doc Pressemeldingen i Word format http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=197&lang=NO Coca-Cola juleflaske rød bakgrunn http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=198&lang=NO Coca-Cola juleflaske hvit bakgrunn http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=199&lang=NO Administrerende direktør i Coca-Cola Drikker AS, John Ustas, smiler entusiastisk over at den klassiske glassflasken er tilbake: - Jeg elsker denne flasken, uttaler han. http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=200&lang=NO Coca-Cola juleflasker