Brann i slakteri på Halsa

Oslo, 31. mai 2009

Slakteriet til torskeoppdrettsselskapet Codfarmers ASA på Halsa i Meløy kommune ble totalskadd av brann natt til lørdag 30. mai. Ingen personer kom til skade i brannen. De økonomiske konsekvensene er begrenset for selskapet. Bygget, utstyr og merkostnader i forbindelse med alternativ slakting er totalt forsikret for 70 millioner kroner og forventes å være dekkende. Fisken i ventemærene ved anlegget er ikke påvirket og flyttes med brønnbåter til et slakteri i Nord-Tønderlag. Videre slakting går som planlagt og kunder skal derfor ikke bli berørt av hendelsen. I forhold til økte slaktevolumer fra høsten er selskapet i dialog med slakterier med kapasitet i Nordland og andre regioner. Selskapet forventer at et nytt anlegg kan være i normal drift innen rimelig tid, avhengig av skadeomfang. Årsaken til brannen er ukjent, men brannvesen og politi vil foreta undersøkelser så snart forholdene på brannstedet tillater det.